Advertentie

Britse onlineretailer Asos krijgt uppercut

Asos heeft 8,3 miljoen klanten in meer dan 200 landen.

Het aandeel van de Britse onlineretailer Asos tuimelt donderdagochtend ruim 40 procent lager na een winstwaarschuwing. Asos, dat zich richt op kleding voor jonge hipsters, was de voorbije jaren de 'darling' van de Britse beurs, maar lijkt nu 'last year's fashion'.

De winstwaarschuwing kan dan ook tellen: in een eerstekwartaalupdate waarschuwt Asos dat voor de operationele winstmarge over het hele jaar niet langer op 6,5 procent maar op 4,5 procent wordt gemikt. Een gevolg van 'een ongewone combinatie van omstandigheden' - lees: het dure Britse pond - en extra investeringen in technologie en promoties, zo klinkt het.

Topman Nick Robertson probeert te sussen en zegt dat 'hoewel de winstprestatie niet is wat we gehoopt hadden, blijven alle klantenindicatoren - actieve klanten, nieuwe klanten, stuks per aankoop... - positief'. Maar beleggers nemen daar geen genoegen mee en snellen massaal naar de exit. Bij opening van de beurs dook de koers van 45 naar 26 pond. In februari piekte het aandeel nog op bijna 72 pond. 

Hoewel Asos zijn snelle opmars voortzet - in het eerste kwartaal tot en met mei was er nog een omzetgroei met 25 procent - zijn investeerders bezorgd over de steeds hardere concurrentie in de onlinekledingretail, de druk om zware promotieacties te voeren en de verliezen in de Chinese afdeling van de groep. Ze voelden de bui overigens al hangen: in februari tuimelde de koers ook al eens 35 procent lager op één dag.

2,5 miljard

Dat Asos er niet in slaagt om in de Britse thuismarkt de marges op peil te houden, is weinig bemoedigend. Zo vertaalde het feit dat er in het eerste kwartaal een snellere groei was in het VK dan in de internationale verkoop zich in een lagere marge.

Robertson herhaalt dat het doel blijft om naar een omzet van 2,5 miljard pond (3 miljard euro) te groeien. In 2013 eindigde de groep op 769 miljoen in 2013. Asos bereikt nu zo'n 8,3 miljoen klanten in meer dan 200 landen. Het richt zich vooral op hippe twintigers.

Asos werd opgericht in 2000. Sinds 2010 begon het aandeel aan een steile opmars op de Londense beurs: afgezien van een dip in 2012, verveertienvoudigde de koers op geen vier jaar tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud