e5 Mode investeert 5 miljoen euro in vernieuwing winkels

De vernieuwingen van 20 winkels passen in het eerste investeringsproject van de nieuwe CEO, Alexnder Talpe. ©Jonas Roosens

Met zijn eerste investeringsproject wil de nieuwe CEO Alexander Talpe 20 van de 70 winkels renoveren.

Voor de renovatie gebruikt e5 Mode de twee Experience Stores, die het vorige jaar opende in Aartselaar en Hasselt, als basis. Die winkels hadden een testfunctie, zegt de modeketen die zich richt op 40-plussers. 'Het nieuwe winkelconcept is een verbeterde versie ervan', zegt de CEO van e5, Alexander Talpe. Zo wordt het aanbod in de nieuwe winkels verder uitgebreid, onder andere met brillen en schoenen.

Testproject

'Testen en bijsturen is volgens mij de beste manier om mee te zijn met de veranderende retailmarkt.' De eerste 10 vernieuwde winkels heropenen al eind augustus. Begin volgend jaar volgt de andere helft.

'Andere winkels die al vernieuwd waren, hebben we ook heringericht volgens het nieuwe concept', zegt Talpe. 'Voor de overige winkels wachten we de resultaten af of herbekijken we de ligging of het huurcontract.'

Eerste wapenfeit

De vernieuwingen zijn de eerste beslissing van de nieuwe topman van het familiebedrijf uit Oost-Vlaanderen. Etienne Kaesteker, die in 1979 e5 Mode uit de grond stampte, verkocht vorig jaar de controle over het bedrijf aan zijn neef Alexander Talpe, die meteen CEO werd.

Talpe nam de fakkel over van een verlieslatende modeketen met een omzet van ruim 80 miljoen euro en 470 werknemers. Bij de wissel van de macht maakte hij zijn doelstellingen voor het bedrijf duidelijk: de winkels verder moderniseren en de onlineverkoop aanzienlijk opdrijven.

De kledingketen moet, net als veel sectorgenoten, vernieuwend uit de hoek komen om te kunnen opboksen tegen de harde concurrentie van e-commerce. Dat de opmars van e-commerce steeds zwaarder weegt op de marges van fysieke winkels, blijkt uit de dalende huurprijzen van winkelpanden. Ketens lichten sneller de rentabliteit van een pand door en weinig retailers willen hun winkelnetwerk in België nog verder uitbouwen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content