H&M wil meer kleding maken in Afrika

©REUTERS

De Zweedse kledingketen H&M ziet 'heel wat potentieel' in Afrika voor zijn kledingproductie. Vandaag produceert de groep vooral in Azië, maar daar is de textielindustrie de jongste tijd in de greep van sociale onrust.

H&M, dat ruim 3.100 winkels heeft in 53 landen, laat sinds vorig jaar al op kleine schaal kleding maken in Ethiopië. 'En dat ziet er erg interessant uit', zo zegt topman Karl-Johan Persson in de Zweedse krant Dagens Industri. 

H&M zoekt alternatieven om minder afhankelijk te worden van China, Bangladesh en Cambodja, de drie belangrijste productielanden voor de groep. Sinds vorig jaar een fabriek instortte in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 arbeiders om het leven kwamen, staan grote kledingconcerns onder zware druk om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

In de aanloop naar de verkiezingen in Bangladesh is er ook heel wat sociale onrust in het land. Arbeiders ijveren voor betere lonen en veiligere fabrieken. In Cambodja heeft de textielindustrie last van zware stakingen.

Volgens Persson zoekt H&M nu mogelijkheden om de productie beter te spreiden. Iets waar aartsrivaal Inditex - bekend van onder meer Zara en Massimo Dutti - op vandaag al verder in staat.

Er is een studie gestart om de opportuniteiten in Afrika te onderzoeken. De groep kijkt daarbij onder meer naar Zuid-Afrika, waar H&M volgend jaar ook een eerste winkel wil starten. 'Ik geloof dat er een enorm potentieel is in subsahara-Afrika', aldus Persson.

Hij voorziet op korte termijn 'geen dramatische verschuivingen in de productiespreiding'. 'Maar op lange termijn kunnen die wel significanter zijn. Het hangt af van de prijzen, kwaliteit en productietijd.'

Los van het maken van kleding, lonkt Persson ook steeds meer naar de Afrikaanse consument. 'Heel wat landen kennen er een snelle groei, er ontstaat een nieuwe middenklasse en dat zal op z'n tijd enorm veel potentieel bieden.'

H&M maakte woensdag ook verkoopcijfers voor december bekend. De omzet teeg 10 procent. Over heel 2013 rekent de groep op een omzet van zo'n 150 miljard Zweedse kroon of ruim 17 miljard euro. Er werken meer dan 104.000 mensen voor het bedrijf.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud