Indufin krijgt Veritas in handen

Veritas-voorzitter Marc Peeters en CEO Ine Verhaert. ©Wim Kempenaers (WKB)

De investeringsmaatschappij Indufin is de nieuwe meerderheidsaandeelhouder (60%) van de naai- en modeketen Veritas. Het management investeert mee en enkele bestaande aandeelhouders blijven aan boord. Expansie naar het buitenland staat bovenaan de prioriteitenlijst.

De naai- en modeketen Veritas ging een jaar geleden op zoek naar een nieuwe aandeelhouder met de hulp van de zakenbankpoot van ING België. Tot nu toe ondersteunden zeven families (en 31 individuele aandeelhouders) de groei van de Antwerpse groep. Maar voor de volgende groeisprong – een Europees parcours rijden en bijkomende investeringen in e-commerce – geven die liever de fakkel door.

Na een proces van meer dan zes maanden kwam het tot een akkoord met Indufin, de investeringsmaatschappij van de familie Van Waeyenberge (De Eik) en het beursgenoteerde Luxempart . Indufin koopt voor een niet nader genoemd bedrag een participatie van 60 procent in Veritas. Enkele aandeelhoudersfamilies - minder dan de helft van de bestaande aandeelhouders - behouden een participatie van 30 procent. Het management koopt zich in en krijgt een participatie van 10 procent in handen.

Euroregio

Met de nieuwe aandeelhouder aan boord is het de bedoeling van Veritas om naar het buitenland te trekken. 'We mikken op de euroregio: Noordrijn-Westfalen, Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk - afzetmarkten binnen een straal van 350 kilometer rond onze hoofdzetel in Kontich', zegt CEO Ine Verhaert.

In het najaar zal Veritas testwinkels openen in Duitsland. Aken, Bochum en Mönchengladbach dragen de voorkeur van Veritas uit. 'Binnen twee jaar willen we starten met de roll-out buiten onze thuismarkten. Het gaat dan om een ritme van 8 à 10 nieuwe winkels per jaar', aldus Verhaert. Financieel gezien vertaalt zich dat in een jaarlijkse investering van 3 à 4 miljoen euro, dat Veritas wil realiseren via de bestaande cashflow.

Veritas wil ook nog groeien op het vlak van e-commerce - zijn digitaal plaftorm is sinds het einde van vorige zomer up and running - maar wil ook zijn aanwezigheid op de Belgisch-Luxemburgse thuismarkt verstevigen. De keten telt er vandaag 124 winkels. Binnen enkele jaren moeten dat er 140 zijn, zestien meer. op middellange termijn gaat de keten voor 200 winkels in Europa en 200 miljoen euro omzet. In 2014 bedroegen de inkomsten 113 miljoen euro, evenveel als het jaar ervoor.

Lees meer in De Tijd van woensdag 4 maart.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect