Italië kan adidas-heerschappij niet breken

Opnieuw winst voor Spanje... en voor adidas (Foto PhotoNews)

Adidas blijft het Europese voetbal regeren. Met Spanje levert het Duitse sportmerk alweer een Europees kampioen af. Het is van het 'mirakeljaar' 1992 geleden dat een niet-adidas-team won.

Euro 1992 was in veel opzichten opmerkelijk. De uiteindelijke kampioen werd Denemarken, dat zich als enige ooit tot winnaar kon kronen terwijl het team zich eigenlijk niet gekwalificeerd had voor de eindronde. In extremis vervingen de Denen immers Joegoslavië, dat wegens de oorlog in eigen land niet kon deelnemen.

Maar 1992 was nog in een ander opzicht uitzonderlijk: het is het allerlaatste kampioenschap dat niet door een adidas-team werd gewonnen. De Denen werden immers op dat moment gesponsord door het merk Hummel.

En dat is wel degelijk van belang. Zeker sedert er sinds eind jaren negentig, met de intrede van het Amerikaanse Nike ('s werelds grootste sportmerk) in het voetbal, een steeds hardere strijd wordt gevoerd om de sponsorcontracten van voetbalteams.

Die strijd is op vandaag ongeveer geëvolueerd tot een 'two-horse-race' - zoals adidas-baas Herbert Hainer het noemt - tussen Nike en adidas. De enige twee kleine uitdagers zijn nog Umbro (dat Nike een paar jaar geleden kocht maar nu weer in de etalage heeft gezet) en het Duitse Puma (onderdeel van Puma).

Die vier merken waren dit EK nog de enige merken die op de shirtjes prijkten. Tegen de halve finales waren er nog maar drie daarvan over: adidas met Duitsland en Spanje, Puma met Italië en Nike met Portugal.

Om aan te tonen hoe belangrijk een overwinning is voor het sponsorende merk: toen Portugal in de halve finale werd uitgeschakeld door Spanje, dook het aandeel van Nike bijna 10 procent. Het bedrijf had diezelfde dag weliswaar ook de eerste winstdaling over een kwartaal sinds 2009 bekendgemaakt, maar toch was de teleurstelling over de uitschakeling groot. Nike had grof ingezet op het uitpakken met Portugal-boegbeeld Cristiano Ronaldo en dat geld zou nu niet maximaal renderen.

Met Italië was Puma de laatste die adidas nog van de titel kon houden. Maar dat gebeurde niet, en dus blijft adidas het voetbal regeren.

'Het winnen van een Europese titel is ontzettend belangrijk voor het merkimago in Azië', aldus analisten. Azië is vandaag de absolute groeimarkt in voetbal.

Met de overwinning van Spanje kan adidas zijn al dominante positie in de sport (het merk heeft een marktaandeel van circa 38 procent) alleen maar versterken.

Voetbal is de meest populaire sport ter wereld, goed voor een totale marktwaarde van zeker 5 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud