Advertentie

JBC trekt topman Van de Velde aan

©Clement, Rene

Lode Van Laere, topman van Intimacy (Amerikaanse dochter van lingeriefabrikant Van de Velde), wordt ‘chief omnichannel officer’ van JBC. Daarmee krijgt hij de leiding over de verkoop in de winkels en de onlineshop van de kledingketen. Dat bevestigt Bart Claes, CEO van JBC.

De Belgische kledingketen JBC wijzigt zijn interne organisatie. Lode Van Laere krijgt de nieuwe post van ‘chief omnichannel officer’ toegeschoven. Hij wordt verantwoordelijk voor de integratie van de 'offline' en online winkels. Van Laere krijgt in de praktijk de leiding over de ongeveer 140 JBC-winkels in België en Luxemburg. Maar hij wordt ook verantwoordelijk voor de online activiteiten en de digitale marketing van JBC.

‘In het verleden zaten die taken bij verschillende mensen’, legt CEO Bart Claes uit. ‘Veel retailbedrijven hebben moeite met de integratie van de online activiteiten en de klassieke winkels. Met Lode Van Laere maken we daarvoor nu één persoon eindverantwoordelijk.’ Van Laere wordt ook lid van het directiecomité van JBC.

Bart Claes zelf wil zich meer toeleggen op de activiteiten van JBC in het buitenland, en dan vooral Duitsland, waar JBC sinds 2013 actief is en wil uitbreiden.

Lode Van Laere was drie jaar lang de topman van Intimacy, de kwakkelende Amerikaanse retaildochter van lingeriefabrikant Van de Velde. Het beursgenoteerde bedrijf kondigde vrijdag een reeks maatregelen aan om zijn Amerikaanse dochter op het rechte pad te krijgen. Zo wordt de keten omgedoopt tot Rigby & Peller.

In tegenstelling tot wat De Tijd berichtte, werd Van Laere niet de laan uitgestuurd bij Intimacy. Binnen Van de Velde bestond eensgezindheid over de noodzaak aan een nieuwe leider in de VS. Van Laere kreeg andere opties binnen het bedrijf aangeboden, maar verkoos een uitdaging bij een ander bedrijf. Ook familiale redenen lagen aan de basis van zijn terugkeer naar België. Van de Velde is momenteel op zoek naar een Amerikaan met ervaring in de retailsector om Van Laere, die een achtergrond als consultant heeft, op te volgen.

Lode Van Laere is overigens de schoonzoon van Herman Van de Velde, zelf jarenlang CEO en nu voorzitter van de raad van bestuur van het familiebedrijf.

JBC boekte in 2014 een omzet van 332 miljoen euro, een stijging van 4 procent. De onlineomzet bedroeg 4 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud