Jonge ondernemer lanceert eigen broekenmerk

Ruben Opheide van broekenmerk Ruben O ©rv

De 24-jarige Kempenaar Ruben Opheide zamelt via Kickstarter kapitaal in voor zijn nieuwste project: een modebedrijf dat broeken met de hand maakt. Het is al zijn vijfde onderneming.

Het nieuwe modemerk Ruben O brengt op maat gemaakte, duurzame broeken op de markt via een eigen webwinkel. Stichter-designer Ruben Opheide wil zich afzetten tegen anonieme wegwerpkleding en benadrukt het ambachtelijke karakter van zijn collectie. De bedoeling is dat de klant zijn broek kan personaliseren. ‘Ik wil zo snel mogelijk een configurator online, waarmee de klant zelf zijn broek zal kunnen ontwerpen’, vertelt hij.

De productie zal plaatsvinden in een Oost-Europees land, dat Opheide om concurrentieredenen niet specifieert. ‘In België is zo’n handenarbeid onbetaalbaar, daarom de keuze voor Oost-Europa. De broeken zijn dus ‘Made in Europe’.’

Opheide hoopt 20.000 euro startkapitaal op te halen via het crowdfundingplatform Kickstarter. De crowdfunding ging op 24 juni van start en loopt tot 29 juli. De investeerders van het eerste uur worden beloond met een grote korting op de eerste broeken. ‘Het is alles of niets’, zegt de 24-jarige stichter. ‘Halen we 20.000 euro, dan hebben we voldoende budget om de broekenproductie op te starten. Het gaat om een vorm van ‘presales’.

De investeerders kunnen de broeken nu bestellen voor 119 à 129 euro, afhankelijk van hun instapmoment. Dat is zowat de helft van hun latere retailprijs. Halen we de kaap van 20.000 euro niet, dan stoppen we ermee en krijgen de investeerders hun geld terug.’

Zoals dat gewoonlijk gaat op Kickstarter, komen de eerste inschrijvers uit Opheides dichte omgeving. Maar hij hoopt ook een ruimer publiek te overtuigen. Crowdfundingplatformen krijgen wel eens de kritiek dat het aantal leefbare ondernemingsprojecten beperkt is. ‘Kickstarter doet vooraf toch een screening’, zegt Opheide daarover. ‘Ten tweede is het aan de ondernemers zelf om zich te bewijzen. Ik denk dat de mensen snel zullen inzien dat dit geen studentenprojectje is.’

Webwinkels voor een goed omlijnde doelgroep, dat was altijd al de specialiteit van Opheide. Hij opende als amper 21-jarige student de onlineshop Festivalking.com. Festivalgangers kunnen er terecht voor alle spullen die je op een muziekfestival nodig kan hebben, van tenten en slaapzakken en regenlaarzen tot oordopjes, waterpijpen of gsm-opladers. ‘Festivalking.com heb ik twee maanden geleden verkocht aan een jonge, enthousiaste ondernemer. Het bedrijf begint zo aan een tweede leven.’ Het gelijkaardige project Wandelmagazijn.be, dat benodigdheden aanbiedt voor wandelaars, blijft wel nog in zijn handen.

Opheide heeft het geluk over een eigen magazijn te beschikken in Geel, dat eigendom is van zijn familie. Van daaruit begon hij zijn derde bedrijf Appleberg, dat de logistiek en de webwinkel regelt voor e-commerceprojecten van kmo’s. Appleberg werd begin dit jaar overgenomen door BME, het bedrijf van Opheides zakenpartner Daniel Ciccodemarco. Het haalt een jaaromzet van ongeveer 100.000 euro en hoopt mee te surfen op de groei van de Belgische e-commercemarkt, zowat 20 procent per jaar.

Maar ondanks die mooie vooruitzichten, trok Opheide zich terug. Hij beperkt zich tot een rol als stille, kleine aandeelhouder. ‘Het creatieve ontbrak. Logistiek is niet zo sexy. Ik was toe aan iets anders’, legt hij uit. Opheide vond voor zijn vierde bedrijf de inspiratie bij zijn grote sportieve passie: golf. Hij stortte zich op de onlineverkoop van traditionele golfkleding, onder het merk Eleffant.

Dat was een goede leerschool voor bedrijf nummer vijf, Ruben O. ‘Ik heb op productietechnisch vlak - de deadlines, de labelling - veel geleerd uit Eleffant. Maar ook qua ontwerp. We hadden slankere kledij moeten maken. Er zijn niet veel stuks meer van over. Eleffant gaat eind dit jaar uit de ether. Maar ik laat golfkleding niet los. Ruben O zal naast casual en businessbroeken ook golfbroeken aanbieden. Dat wordt een nieuwe lijn’, besluit Opheide.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud