Lano in zee met 's werelds grootste vloergroep

Joe Lano. (foto EE) ©Emy Elleboog

De West-Vlaamse tapijtfabrikant Lano Carpets haalt ’s werelds grootste vloerbekledingsgroep Mohawk naar Harelbeke. Het Amerikaanse Mohawk heeft sinds augustus zijn Europese tapijtafdeling gehuisvest op de site van Lano. Het gaat nog om een erg kleine activiteit, maar er wordt gemikt op een ‘serieuze groei’.

Mohawk verhuisde begin augustus in alle stilte naar de site van het veel kleinere Lano in West-Vlaanderen. Tot dan toe had het Amerikaanse miljardenconcern - hier ook bekend als eigenaar van QuickStep-fabrikant Unilin - zijn Europese uitvalsbasis voor tapijt in het Nederlandse Genemuiden.

Het gaat om een kleine verhuizing van slechts een handvol medewerkers, maar wel een significante. Want Mohawk is de grootste vloerbekledingsgroep ter wereld. In tapijt mag het concern dan wel amper iets voorstellen in Europa, er is wel ambitie om ‘serieus te groeien’. En daarbij is Lano de bevoorrechte partner.

De West-Vlaamse tapijtmaker produceert de zogenaamde SmartStrand-collectie van Mohawk voor Europa, tapijten deels gemaakt op basis van mais. Die collectie is een groot succes in de VS en slaat nu ook aan in Europa.

Aan de samenwerking is ruim een jaar voorbereiding voorafgegaan. Er werd onder meer een beroep gedaan op de marktkennis van Lano om de collectie aan te passen aan de Europese smaak. Lano benadrukt dat het gaat om een ‘samenwerking’ en niet om de voorbode van een overname. Lano haalde in 2011 68 miljoen euro omzet en een voorzichtige winst na enkele verliesjaren. Mohawk was toen goed voor 5,6 miljard dollar omzet (4,45 miljard euro).

Lano komt van ver. Lange tijd was de groep een van de belangrijkste outsiders in een wereld die gedomineerd werd door mastodonten als Balta en Beaulieu. Wijlen topman Pierre Lano navigeerde de groep naar jaarlijkse omzetten van soms dik 100 miljoen euro per jaar en zette als eerste van de Belgische spelers de stap naar kunstgras.

Maar de crisis die in 2008 lelijk huishield in de sector en de tanende populariteit van het product tapijt brachten ook het bedrijf uit Harelbeke diep in de problemen. In 2008 boekte de groep een net­toverlies van 9,3 miljoen euro op een omzet van 88,99 miljoen euro. Het dwong het bedrijf tot enkele drastische maatregelen. Een jaar later werd nog maar 69 miljoen euro omzet geboekt, maar het verlies werd wel gereduceerd tot enkele tienduizenden euro’s, hoewel de markt amper was hersteld.

Eind 2009 sloeg het noodlot evenwel een tweede keer toe: Pierre Lano maakte een einde aan zijn leven. Dat bracht zijn zoon Joe (Joseph) - vervroegd - aan het roer van de onderneming. Sindsdien had de jonge dertiger de markt bepaald niet mee. De tapijtverkoop in Europa bleef onder druk staan. Hij slaagde erin de omzet nagenoeg stabiel te houden en keerde het kleine net­toverlies van 2009 om in een kleine nettowinst tegen 2011.

‘We moeten het verschil maken met innovatieve producten. Dat is de redenering’, zegt Joe Lano. De samenwerking met Mohawk past daarin. 'Wij hebben capaciteit en daar maakt Mohawk gebruik van.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud