Advertentie

LVMH staat boven crisisgevoel

(foto reuters) ©REUTERS

Ondanks de algemeen dalende vraag naar luxegoederen in China, kon de luxegroep LVMH over 2013 zijn groei bestendigen en het bedrijfsresultaat op peil houden.

LVMH boekte een omzet van 29,149 miljard euro, ondanks de nog steeds vrij moeilijke context in Europa. Dat hield een organische groei (op vergelijkbare basis en uitgesloten van wisselkoerseffecten) in van 8 procent en lag nipt onder de verwachtingen van analisten, die op 29,4 miljard mikten. 

Het courant bedrijfsresultaat klokte af op 6,02 miljard euro (+2%); voor het eerst werd op dat niveau de kaap van 6 miljard euro gerond. De rendabiliteit nam lichtjes af, tot 20,7 procent.

Het nettoresultaat beliep 3,4 miljard euro, eveneens licht onder de verwachtingen.

In mode en lederwaren - het zwaartepunt van de groep - was er geen groei meer in de omzet, zij het wel organisch (+5%), en ging het recurrente resultaat 4 procent achteruit. De cijfers lieten een herstel zien in het vierde kwartaal, wat als hoopgevend wordt gezien voor 2014.

Zoals te verwachten was, namen de resultaten voor het vlaggenschip Louis Vuitton licht af. LVMH werkt aan een herpositionering van het merk, naar een hoger segment. Dit houdt in dat er minder Louis Vuitton-spullen worden verkocht, om het exclusieve karakter ervan te versterken, zodat er een forsere prijs op kan worden geplakt. Deze strategiewijziging vergt echter wat tijd. LVMH-topman Bernard Arnault legde er de nadruk op dat de druk op de marges in de lederwarenpoot zeker niet toe te schrijven was aan het Louis Vuitton-merk.

Op de algemene vergadering in april gaat LVMH een dividend voorstellen van 3,10 euro per aandeel, of 7 procent hoger dan vorig jaar. In december werd daarvan al 1,20 euro als interimdividend uitbetaald.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud