Modehuis boven Fred & Ginger worstelt met zijn groei

Dieter Penninckx (l), Anja Maes en Manu Bracke hebben hun handen vol met het stroomlijnen van FNG Group. ©Wim Kempenaers

Het modebedrijf boven merken Fred & Ginger, Claudia Sträter en CKS, heeft last van groeipijnen. Na de snelle expansie van de voorbije jaren dringt zich een consolidatie op. 'Het kraakt langs alle kanten en iedereen voelt het', zegt Anja Maes, een van de drie oprichters van FNG Group, in een interview dat morgen in De Tijd verschijnt.

FNG Group  heeft de afgelopen jaren een fenomenale groei doorgemaakt. In 2003 startten drie jonge ingenieurs het kledingbedrijf van nul op. Amper twaalf jaar later stellen Dieter Penninckx, zijn vrouw Anja Maes en hun studiegenoot Manu Bracke maar liefst 1.800 mensen te werk. Ze hebben acht modemerken (Fred & Ginger, CKS, Van Hassels, Baker Bridge, Claudia Sträter, Expresso, Superstar en Steps), 300 eigen winkels en hun collecties liggen in 1.800 multimerkenwinkels verspreid over Europa. Eind vorig jaar kwam daar nog een aankooporganisatie bij met kantoren in Istanbul, Delhi en Hongkong.

Die pijlsnelle groei kruipt in de kleren, geven de drie oprichters van de beursgenoteerde kledinggroep toe. 'Onze nieuwe organisatie stroomlijnen is de grootste uitdaging waar we nu mee te maken krijgen', zegt Maes.

Identiteitscrisis

We halen in onze nieuwe Ginger-winkel cijfers die we zelfs in onze meest ambitieuze plannen niet hadden durven bedenken.
ANJA MAES
CREATIEF DIRECTEUR FNG GROUP

Niet alle merken in de FNG-portefeuille zijn een schot in de roos. Zo zitten de vorig jaar overgenomen Nederlandse damesmerken Steps en Superstar in een identiteitscrisis. Maar spijt over de aankopen is er niet: 'Alles wat we gekocht hebben, was op dat moment een zeer doordachte beslissing', aldus Bracke in het interview.

Volgens Penninckx, die steevast optreedt als frontman van het Belgische modehuis, komt er een 'optimalisatie' van de portefeuille. 'Maar een merk verkopen is niet aan de orde.'

FNG blijkt evenmin immuun voor de crisis die de modesector teistert en onder meer de ondergang betekende van de Belgische ketens Mer du Nord en Talking French. 'In België staat de markt onder druk', zegt Penninckx. 'We kunnen stellen dat er zo'n 10 procent minder consumenten in de winkelstraten zijn.'

Ginger en F.R.E.D.

Maar ondanks de snelle groei en de moeilijke marktomstandigheden blijft het modehuis wel innoveren. Een nieuw merk zag het levenslicht: Ginger, een vrouwenlijn die qua filosofie sterke verwantschap vertoont met het kindermerk Fred & Ginger. Een eerste winkel opende onlangs in Leuven. 'We behalen er cijfers die we zelfs in onze meest ambitieuze plannen niet hadden durven bedenken', zegt Maes. 

Daarnaast is er nog de onlangs geopende winkel F.R.E.D. in de Antwerpse Kloosterstraat. 'Een winkel waar we de grote domeinen van design aftoetsen in één concept', legt Maes uit. 'We verkopen er eigen merken maar ook merken van opkomend talent dat nog nergens anders te verkrijgen is, bijvoorbeeld van Zuid-Koreaanse ontwerpers.'

Lees morgen het interview in De Tijd

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud