'Moeilijke markt mag geen excuus zijn'

Van de Velde-topman Ignace Van Doorselaere. (foto: SVH)

Na de publicatie van de halfjaarresultaten lijkt lingeriegroep Van de Velde op zijn eerste omzetdaling af te stevenen sinds de beursgang in 1997. 'De moeilijke marktomstandigheden mogen geen excuus zijn, het is aan ons om te groeien', reageert CEO Ignace Van Doorselaere nuchter.

'We zijn zelf niet tevreden', begon Van Doorselaere verwijzend naar de tegenvallende resultaten. In april kwam het bedrijf achter lingeriemerk Marie Jo met een stevige winstwaarschuwing, waardoor de analisten hun verwachtingen al hadden bijgesteld. De resultaten kwamen dan ook niet als een donderslag bij heldere hemel.

'We dachten in het begin van het jaar dat we op weg waren naar een stabilisatie van de omzet, maar door de slechte naverkoop bleek dat te hoog gegerepen', verklaarde de CEO. Uitvluchten zoeken bij het slechte weer of de crisis wilde hij niet. 'Moeilijke marktomstandigheden of slecht weer zijn geen excuus, het is aan ons om te groeien in alle omstandigheden', klonk het nuchter.

'Behalve Prima Donna daalde de verkoop van al onze merken in continentaal Europa. Daar moeten we lessen uit trekken', legde hij de vinger op de wonde. In de VS, het VK en Scandinaviƫ zat de verkoop van eigen merken wel in de lift. Vooral met een marketingcampagne in het najaar wil Van de Velde de omzet opnieuw doen groeien.

Hoewel hij de crisis niet als excuus wil inroepen, lijkt het licht aan het einde van de tunnel volgens Van Doorselaere in zicht. 'Ik denk dat er in de tweede helft van het jaar een uitbodeming aankomt. De voorverkoop van de nieuwe collecties duidt alvast op minstens een status quo', zei hij.

Intimacy

Vooral voor de retaildivisie in de VS was Van Doorselaere streng. 'De forse daling van de omzet bij Intimacy ligt niet aan de markt. Er liep gewoon van alles verkeerd, vandaar ook dat we sinds mei het heft zelf in handen hebben genomen. Er was beter management nodig, maar ook de verouderde pr-campagnes waren volledig uitgemolken', oordeelde hij.

De winkels van Intimacy worden dit najaar in een nieuw kleedje gestoken en ook een vernieuwde promotiecampagne moet in de VS voor de kentering zorgen. 'We moeten vooral leren van de fouten uit het verleden', klonk de analyse.

Dat Van de Velde door de tegenvallende resultaten een deel van zijn voorschot op de participatie in Intimacy terugkrijgt, vinden ze maar een magere troost. 'We zouden liever de volle prijs betalen en een groeiende zaak overnemen', zei van Doorselaere daarover.

'We hebben het even moeilijk en we zijn dat niet gewend', kwam de CEO nog even terug op de resultaten. 'Maar in vergelijking met veel sectorgenoten doen we het nog steeds niet slecht. We hadden snel enkele besparingen kunnen doorvoeren om onze resultaten op te krikken, maar dat brengt geen zoden aan de dijk. Dit jaar is de match gespeeld, maar we concentreren ons nu voluit op de match van volgend jaar', sloot Van Doorselaere af.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud