analyse

Onetrickpony Balta steeds verder in het nauw

©Jonas Roosens

Zonder overnames zou de omzet van de tapijtproducent Balta vandaag onder het niveau van 2015 zitten. Zou de groep baat hebben bij meer diversificatie? Op zoek naar beterschap, één jaar na de grootste beursgang van 2017.

Alweer slecht nieuws bij de grootste Europese tapijtproducent Balta . Het begint stilaan te wennen. De organische omzet, zonder het vorig jaar overgenomen Bentley Mills, viel de laatste drie maanden met 10 procent terug, de brutobedrijfswinst (ebitda) zelfs met 33 procent. Dat is een forse verslechtering. Over het eerste kwartaal van 2017 boekte het bedrijf organisch nog 6,1 procent groei. In het derde en vierde kwartaal van 2017 vertraagde dat groeitempo tot respectievelijk 3,5 en 2,3 procent, maar de groei blijft dus wel aanwezig.

Zonder de omzet van Bentley Mills, die tapijttegels maakt voor onder meer kantoren, zou Balta de voorbije drie maanden 136 miljoen euro omzet gedraaid hebben. Dat is minder dan in het eerste kwartaal van 2015.

Anders gesteld: CEO Tom Debusschere, die in maart 2016 overkwam van ramenproducent Deceuninck en Balta in juni vorig jaar naar de beurs bracht, kan voorlopig alleen deze ene pluim op zijn hoed steken: dat hij in het voorjaar van 2017 Bentley Mills overnam, waarmee hij de negatieve cijfers vandaag kan opsmukken.

Concurrenten Mohawk, Tarkett en Victoria bieden allemaal het hele gamma van vloerbekleding aan. Zo houden zij hun verkoop op peil. Balta doet dat niet.

Karpetten

Wat liep er fout? Allereerst was er de brexit. De tuimeling van het pond maakte dat de inkomsten omgezet naar euro een pak lager werden. Wat je normaal gezien alleen kan counteren met prijsverhogingen. Maar nu voor de gemiddelde Brit ook alle andere geïmporteerde goederen duurder zijn geworden, kan dat nieuwe tapijt wel even wachten. Dat ondervindt ook Carpetright, de grootste tapijtketen van Groot-Brittannië. En Carpetright is dan ook nog een grote klant van Balta, goed voor bijna 5 procent van de totale omzet. 20 procent van zijn residentieel tapijt slijt Balta in het VK.

©Mediafin

Geen prijsverhogingen dus voor Balta. De tapijtreus reageerde hierop door zijn fabriek in Oudenaarde te sluiten, een operatie die sneller verloopt dan verwacht. Daarnaast probeert het bij de lancering van nieuwe ontwerpen het zwakkere pond en de hogere grondstofprijzen door te rekenen.

Tweede pijnpunt: Balta is in de Verenigde Staten twee grote klanten kwijt in de doe-het-zelfwereld. Daar is vooral de karpettendivisie (losse tapijten) zwaar getroffen. Die terugval kwam bij de winstwaarschuwing in november vorig jaar als een donderslag bij heldere hemel. Karpetten werden tot dan toe gezien als de sterkhouder van de groep.

Grondstoffen

De winst lijdt vooral onder de dure grondstoffen en dito euro. Ook voor de rest van 2018 ziet Debusschere wat dat betreft weinig beterschap: de verwachte brutobedrijfswinst wordt verlaagd naar 82 à 87 miljoen euro. Dat is 10 procent minder dan wat de meeste analisten hadden voorspeld.

Critici stellen dat Balta de gevolgen draagt van het koppig vasthouden aan alleen maar tapijt. De Amerikaanse mastodont Mohawk, het Franse Tarkett en het Britse Victoria bieden allemaal het volledige gamma van vloerbekleding aan. Dat vormt een natuurlijke vorm van risicoindekking: gaat het slecht in de tapijtmarkt, dan verkopen ze vinyl of laminaat. Gaat het weer slechter met laminaat, dan zijn er keramische tegels. Debusschere gaf eerder al aan dat hij dit soort diversificatie niet ziet zitten. 

Expansie

Die heeft bovendien ook niet de middelen voor dit soort expansie. De schuldgraad oogt dankzij het opgehaalde kapitaal bij de beursgang met 3,3 keer de ebitda een pak beter dan een jaar geleden (3,9x). Maar door de dalende brutobedrijfswinst (ebitda) ligt die intussen toch weer een pak hoger dan in december vorig jaar (2,9x).

De vraag is hoe lang Lone Star, de private-equityspeler die nog 56 procent van Balta bezit, dit nog wil aanzien. Volgens waarnemers zou het fonds zijn investering van toen nog net kunnen recupereren als het verkoopt aan de huidige koers. Bovendien is het een publiek geheim dat Mohawk - waar Filip Balcaen, ex-CEO van Balta, aandeelhouder en bestuurder is - ooit meer dan geïnteresseerd was in de overname van Balta. De deal sprong toen af op... de prijs.

BALCAEN STEVIGER IN MOHAWK

Filip Balcaen, wiens familie enkele decennia geleden Balta oprichtte en nadien verkocht, trekt zijn belang in de Amerikaanse vloerbekledingsgroep Mohawk op.

Hij kocht een tijd geleden voor bijna 14 miljoen dollar (11,7 miljoen euro) extra aandelen in Mohawk. Hij bezit er nu 1,48 miljoen. Dat is een belang van 1,9 procent met een beurswaarde van zo’n 315 miljoen dollar.

Balcaen deed zijn initiële investering in Mohawk nadat hij zijn vinylbedrijf IVC aan de Amerikanen verkocht had. Hij hield daar toen 1,7 procent in de vloerbekledingsreus aan over.

Sinds de verkoop van Balta en IVC ontpopte Balcaen zich als een investeerder. Hij is actief in vastgoed en heeft aandelen in enkele beursgenoteerde bedrijven, waaronder Fagron. Hij is een van de oprichters van de investeringsmaatschappij Pentahold en aandeelhouder van twee Waterland-fondsen. Balcaen investeerde ook fors in de zonnepanelenspecialist Origis en vorig jaar nam hij de controle over van Stevia One, dat het natuurlijke calorieloze zoetmiddel stevia maakt. MS

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud