Van de Velde haalt nipt meer omzet

Foto Thomas De Boever ©Thomas De Boever

De lingeriegroep Van de Velde heeft in 2013 nipt meer verkocht dan in 2012. De geconsolideerde omzet kwam uit op 182,4 miljoen euro, een stijging van 0,3 procent. De groei werd afgeremd door de dure euro en de problemen bij Intimacy.

Het omzetcijfer is in lijn met wat analiste Pascale Weber van KBC Securities had verwacht, al had zij nog op een tikkeltje meer gerekend (goed 183 miljoen). Het is overigens sinds de beursgang in 1997 al het 16de jaar op rij dat de omzet van Van de Velde klimt.

Achter de nipt hogere omzet gaan uiteenlopende evoluties schuil. Zo bleef de groothandelsomzet in 2013 stabiel. De daling met 2 procent in het eerste halfjaar werd gecompenseerd door een stijging van 2,2 procent in de tweede jaarhelft.

De omzet van de Amerikaanse retailketen Intimacy daalde met iets meer dan 12 procent, een gevolg van zowel de zwakkere dollar als de tuimelende verkopen. De omzetdaling in dollar was in de tweede jaarhelft (-4,8%) wel een stuk minder groot dan in de eerste jaarhelft (-11%). Om het tij bij Intimacy te keren heeft Van de Velde intussen het management opzij geschoven en is een ingrijpende herstructurering op stapel gezet.

Wat de retailketen Rigby & Peller betreft, steeg de omzet in het Verenigd Koninkrijk met 0,6 procent in lokale munt. Door de verzwakking van het Britse pond daalde de omzet met bijna 4 procent in euro. In Continentaal Europa kwam de omzet 13,3 procent hoger uit, dankzij een sterke store-to-store groei in Duitsland (+6,5%) en een aantal nieuwe winkels.

De retailketen Donker Stores, die vorig jaar werd overgenomen, droeg over negen maanden 3,5 miljoen euro bij tot de geconsolideerde omzet.

De volledige jaarresultaten van Van de Velde worden op 24 februari wereldkundig gemaakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud