Van de Velde verwent beleggers

Het Van de Velde-merk Prima Donna lanceerde dit jaar een eigen badmodelijn. De collectie was een schot in de roos. ©PrimaDonna

Lingeriefabrikant Van de Velde trakteert zijn aandeelhouders dit najaar voor het eerst op een tussentijds dividend. De traktatie volgt op recordwinstcijfers over de eerste jaarhelft, die evenwel ontsierd werden door een waardevermindering op de onderpresterende Amerikaanse winkeldochter Intimacy.

Onder voorbehoud van een finale goedkeuring van de raad van bestuur zal de groep dit najaar 1,35 euro bruto per aandeel betalen. Ter vergelijking: de voorbije vier jaar keerde de groep telkens een brutodividend van 2,15 euro per jaar uit.

Van de Velde heeft geen traditie in tussentijdse uitkeringen aan aandeelhouders - dit is een primeur - maar gezien de gezonde balans van de groep is er zonder meer ruimte voor zo'n operatie. De groep werkt - sinds de kredietcrisis een principekwestie - schuldenvrij en had per eind juli 2014 28 miljoen euro cash op de rekening staan.

Bovendien ziet het er niet naar uit dat het bedrijf uit Schellebelle meteen grootse overname-avonturen op het programma heeft staan, zeker nu er bij de kwakkelende Amerikaanse winkeldochter Intimacy nog aardig wat werk op de plank ligt en de groep enkele jaren nodig had om het overgenomen Spaanse merk Andres Sarda op het goede spoor te krijgen.

Waardevermindering

De problemen bij Intimacy wegen overigens - zoals verwacht - op de resultaten uit het eerste halfjaar. Van de Velde had eerder al aangekondigd dat indien de Amerikaanse keten de doelstellingen voor de eerste zes maanden niet zou halen, een waardevermindering onvermijdelijk zou zijn. In een interview eerder deze maand biechtte de topman van Intimacy op dat er 'in bijna zes jaar tijd maar één maand met groei was: november vorig jaar'. In de eerste helft van dit jaar daalde de omzet er met 14 procent en bleek ook de geconsolideerde ebitda (inclusief de marge op eigen Van de Velde-merken verkocht in de Intimacy-winkels) negatief uit te vallen.

Van de Velde grijpt nu in en boekt een - puur boekhoudkundige - waardevermindering van 16,3 miljoen euro op Intimacy. Dat laat zich voelen onderaan de resultatentabel: de winst voor belastingen daalt van 26 naar 14 miljoen euro. Omdat een administratieve reorganisatie bij de groep ook een iets hogere belastingvoet oplevert, daalt de groepswinst na belastingen uiteindelijk van 19,9 naar 4,9 miljoen euro. Per aandeel komt dat neer op een winst van 0,37 euro tegen 1,48 euro een jaar eerder.

Recordwinst

Wat hoger in de tabel - dus voor de impact van de afwaardering op Intimacy - zet Van de Velde evenwel een erg sterke prestatie neer. Gedreven door een omzetgroei met 10,3 procent tot 107 miljoen euro (een cijfer dat de groep eerder al communiceerde) steeg de bedrijfswinst (recurrente EBIT) 24 procent tot 30,6 miljoen euro. De recurrente bedrijfswinst plus afschrijvingen (REBITDA) steeg 19,2 procent tot 34,2 miljoen euro en piekte daarmee boven het record van 31,8 miljoen in 2011.

Van de Velde scoorde met al zijn merken, maar vooral de nieuwe badmode van het merk Prima Donna was een schot in de roos. Omdat die lijn in de tweede jaarhelft geen relevante omzetbijdrage meer zal leveren, waarschuwt de groep voor al te hoge verwachtingen na de sterke cijfers van de voorbije maanden. 'Zowel omzetgroei als REBITDA-groei zijn uitzonderlijk hoog in de eerste jaarhelft', zo klinkt het. 

Niettemin is de groep optimistisch. De voororders in de groothandel voor het najaar liggen hoger dan die van vorig jaar. 'De rebitda-groei op jaarbasis zal procentueel lager liggen dan die in de eerste jaarhelft, maar we verwachten wel een sterke groei.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud