Van de Velde vindt groei in badmode

Een model showt een creatie uit de zomercollectie van Andres Sarda. ©AFP

Lingeriegroep Van de Velde verwacht een goede eerste jaarhelft, vooral dankzij het succes van PrimaDonna's badpakkencollectie en de sterke groei van het Spaanse luxemerk Andres Sarda. 'De Amerikaanse winkelketen Intimacy is de enige valse noot', zei CEO Ignace Van Doorselaere woensdagavond op de algemene vergadering.

In een update na het eerste kwartaal voorspelt Van de Velde over de eerste jaarhelft meer dan 8 procent omzetgroei voor zijn groothandelspoot. Die verkoopt de lingeriemerken aan winkels. Aangezien die divisie 75 procent van Van de Veldes totale omzet vertegenwoordigt, heeft de groep zicht op een goede eerste jaarhelft.

'Voor 2014 staan de meeste indicatoren gunstig', lichtte CEO Ignace Van Doorselaere woensdagavond op de algemene aandeelhoudersvergadering. 'En dat geeft ons vertrouwen. Al moeten we natuurlijk voorzichtig blijven. Als het in mei en juni acht weken regent, dan zit je met een ander verhaal.'

De goede vooruitzichten voor de groothandelsdivisie zijn vooral te danken 'aan de fantastische lancering' van PrimaDonna Swim, de badmodelijn van PrimaDonna, het succesvolste merk van de groep.

Ook het Spaanse luxemerk Andres Sarda, lang een zorgenkind van Van de Velde, zet 'een zeer sterke groei neer'. Alleen Marie Jo L'Aventure, de jongere lijn van lingeriemerk Marie Jo, blijft het moeilijk hebben, al signaleert Van Doorselaere beterschap voor de tweede jaarhelft. 

Over het volledige boekjaar verwacht de groep een zwakkere groei aangezien de badmode enkel in de eerste jaarhelft aanslaat. De voorbestellingen voor de tweede jaarhelft tonen een status-quo, luidt het. 

Voor zijn retailverkopen geeft Van de Velde geen prognoses. 'Die zijn moeilijk voorspelbaar', zegt Van Doorselaere. Bovendien tonen de verschillende formules van de groep in het eerste kwartaal een gemengd beeld.

In Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk is er groei, maar de Amerikaanse Intimacy blijft het moeilijk hebben. In het afgelopen kwartaal boerde de omzet opnieuw achteruit. Daarom zal Van de Velde, zoals eerder aangegeven, midden dit jaar 'hoogstwaarschijnlijk' zijn belang in Intimacy afboeken. De participatie heeft nu in de boeken een waarde van 31,4 miljoen euro.

Van de Velde kocht in 2007 49 procent van Intimacy en breidde dat belang in 2010 uit tot 85%. 'Intimacy blijft ons frustreren', zegt Van Doorselaere. 'Het duurt veel langer dan gedacht om de keten op het goede spoor te krijgen.'  Op vragen van bezorgde aandeelhouders antwoordde de topman wel dat hij absoluut gelooft dat er in de VS voldoende potentieel is voor Van de Velde. 'Er is een probleem van positionering en soms van discipline in de winkels. Maar we doen inspanningen. Mei en juni zijn de belangrijkste maanden voor de verkoop, nadien zal ik u kunnen zeggen of die renderen.'

Afscheid

De aandeelhoudersvergadering was meteen de laatste voor Herman Van de Velde in een operationele functie. De kleinzoon van de oprichter treedt eind dit jaar - na 33 jaar bij het bedrijf - terug als gedelegeerd bestuurder uit het directiecomité. Hij zal daarna enkel nog in de raad van bestuur zetelen.

Zijn afscheid zal een historisch moment markeren voor de groep: niet alleen zal er voor het eerst geen lid van de oprichtersfamilie operationeel aan de knoppen zitten, het is ook voor het eerst in twintig jaar dat Van de Velde gerund zal worden door één kapitein op het schip. Herman Van de Velde deelde aanvankelijk de leiding met zijn broer en neef, later deed hij dat in tandem met Van Doorselaere.

De algemene vergadering keurde alle agendapunten unaniem goed, inclusief de uitkering van een dividend van 2,15 euro per aandeel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud