Advertentie
interview

Van De Velde: 'We staan er terug'

Ignace Van Doorselaere, CEO Van de Velde ©BELGA

2014 was een boerenjaar voor lingerieproducent Van de Velde. 'De motor heeft twee jaren gesputterd, maar we staan er terug.' De problemen in de VS raken evenwel niet opgelost. 'You can't win them all, zeker?'

De omzet van Van de Velde steeg vorig jaar met 8,8 procent tot een record. Net geen 200 miljoen euro. Was die mijlpaal eigenlijk stiekem niet je ambitie?

Ignace Van Doorselaere (CEO): ‘Nee, nee. Zo denken we niet. We doen zoveel we kunnen en zien wel waar we uitkomen.’

De omzet groeide voor het 17e jaar op rij en dat groeitempo had het bedrijf al lang niet meer gezien. Wat was er dan zo speciaal aan 2014?

Van Doorselaere: ‘Ik heb altijd gezegd dat het groeipad niet lineair zou zijn. Het ene jaar wat minder, het andere wat meer. In 2012 en 2013 heeft de motor wat gesputterd (met omzetgroei van 1 procent, nvdr), maar we zijn terug. Onze klanten verwelkomden de collecties – ook de nieuwe badpakkencollectie - beter dan de vorige jaren. En de verkoop in onze eigen winkels draait steeds beter, vooral in Duitsland en Nederland waar de omzet met meer dan 14 procent steeg. In het VK is het minder, al moeten we in Londen rekening houden met meer concurrentie van onder andere Victoria's Secret.

Enkele jaren geleden zette u de plannen om meer eigen winkels te openen op een laag pitje. U wou eerst het winkelconcept finetunen. Dat levert nu resultaten op. Is het opnieuw tijd voor expansie?

Van Doorselaere: ‘Ja. Eigen winkels of via franchising. In Duitsland, Scandinavië (onder andere Kopenhagen) en het VK. In Zuid-Europa niet. Daar werkt ons concept niet.

De omzet van Intimacy daarentegen blijft maar zakken. Een nieuwe afschrijving op de waarde van de activiteiten komt eraan. (Van De Velde stapte in 2007 in de Amerikaanse lingerieketen en is nu 100 procent eigenaar)

Van Doorselaere: ‘In de VS draait het voor geen meter. We hebben er nochtans dezelfde intenties als in Europa. We werken er met gelijkaardige trainingsprogramma’s voor ons winkelpersoneel. De winkels krijgen er dezelfde look & feel. You can’t win them all, zeker?'

Waar ligt het probleem dan precies?

Van Doorselaere: ‘Ik denk niet dat het een strategisch probleem is. Ik ben ervan overtuigd dat er ruimte is voor premiumwinkels en –merken, en dat de consument daar wil voor betalen. Zeker in de steden. Het verhaal is misschien niet spannend genoeg in de markt gezet. Of verkeerd geïmplementeerd. Het ligt alleszins aan ons. In retail zijn het vaak details die het verschil maken. Zeker in een premiumsegment als het onze. Dan volstaat het als winkelier niet te lachen en vriendelijk goeiedag te zeggen. Het is een ganse attitude waardoor vrouwen de winkel buitengaan en het aan hun vriendinnen voortvertellen.

Wat is de oplossing?

Van Doorselaere: Er is een nieuw managementteam. Die krijgt nu de kans zich te bewijzen. Binnen zes maanden zal al veel duidelijk zijn. De groei moet toch ooit terugkomen?

U sloot 2014 af met een recordomzet. Wat met de winst?

Van Doorselaere: ‘Dat mag ik niet zeggen. Daarvoor is het wachten tot de volledige jaarcijfers.’

Hebt u al enig zicht op 2015?

Van Doorselaere: ‘We zijn het jaar goed gestart.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud