M/V van de dag

Virgil Abloh, de ware stijlpaus van LVMH

Virgil Abloh in de straten van Parijs. ©Photo News

Met een meerderheidsparticipatie in het streetstylemerk Off-White en een stevig pakket extra verantwoordelijkheid voor ontwerper Virgil Abloh zoekt het grootste luxeconcern ter wereld aansluiting bij de wereld van hiphop, basketbal en sneakers van 450 euro.

Hij ontwerpt even vlot baggy kostuums in fluokleuren voor Louis Vuitton als sneakers van 450 euro voor zijn eigen label Off-White of een draagtasje van 10 euro voor Ikea. De man die trainingspakken cool (en peperduur) heeft gemaakt wordt een belangrijke pion voor de luxegigant, met een omzet van bijna 45 miljard en een beurswaarde van ruim 331 miljard euro.

LVMH nam deze week voor een onbekend bedrag een belang van van 60 procent in Ablohs eigen modelabel Off-White, street style die populair is bij rappers, basketballers en Kardashians. Abloh houdt zelf de overige 40 procent in handen en blijft ontwerpen voor het label. Daarnaast krijgt hij een zegje in de afdelingen Wines and Spirits - LVMH is onder andere eigenaar van Dom Pérignon en Hennessy - en Hospitality - met hotels als het Cipriani in Venetië. 'I'm getting a seat at the table', zei een gelukkige Abloh tegen de krant New York Times. Het is de eerste keer dat een ontwerper van Afrikaanse origine zo'n invloedrijke positie krijgt in een luxeconcern.

Na de flop van Fenty, het luxemerk van popster Rihanna waarvan de pret-à-porterlijn na nauwelijks twee jaar 'op pauze' werd gezet, probeert LVMH opnieuw aansluiting te vinden bij een jong, urban en gekleurd publiek. 'We willen dat de oprichters zich omdraaien in hun graf, maar op een goeie manier', zei CEO Michael Burke over de nieuwe rol van Abloh.

Hiphopheld

Abloh (40) is een echte selfmade man. De zoon van Ghanese inwijkelingen, die opgroeide in Chicago, studeerde voor ingenieur en architect. Hij begon als student t-shirts te ontwerpen geïnspireerd op de skatecultuur. Het was hiphopster Kanye West die hem in de wereld van couture introduceerde, door hem in 2009 op sleeptouw te nemen tijdens de Parijse modeweek. Ze liepen samen samen stage bij het door wijlen Karl Lagerfeld gemaakte bontmerk Fendi.

Abloh is ook een muziekfreak, opgegroeid met de funkcollectie van zijn vader, en draait regelmatig zelf de plaatjes op zijn door sterren uit de wereld van sport en muziek druk gefrekwenteerde modeshows. Abloh adviseerde later West toen die zijn eigen modelabel Yeezy uit de grond stampte.

West noemde hun passage in Parijs 'even belangrijk als de burgerrechtenbeweging': zijn posse van zwarte mannen in hun uitzinnige, door hip hop geïnspireerde outfits deed verschillende strak geëpileerde wenkbrauwen de lucht ingaan. Tegen tijdschrift GQ vertelde Abloh dat hij in die week besefte dat het modewereldje wel een frisse injectie kon gebruiken. 'Niemand sprak over streetwear.' In die jaren stond hij bekend als 'de man met de laptop': altijd in een hoekje aan het ontwerpen, collages maken, referenties opzoeken. 'Een bibliotheek van àlles', zo omschreeft rapper Pusha T hem.

Een tapijt dat Abloh ontwierp voor Ikea. Die hebbedingen gaan tweedehands voor enorme prijzen van hand tot hand. ©DR

In 2013 lanceerde hij Off-White, het label waarmee hij zichzelf opwerkte tot de invloedrijkste zwarte ontwerper in de mode-industrie. Het merk ligt vandaag in 56 winkels in 40 landen. De snelle groei werd gestuwd door de opmars van sociaal netwerk Instagram: helemaal gratis vond de jonge ontwerper (6,2 miljoen volger) met zijn snapshotvriendelijke ontwerpen - grote letters, felle kleuren - een globaal publiek. Sinds 2018 ontwerpt hij voor Louis Vuitton.

Abloh is evenwel niet vrij van kritiek. Vorig jaar nog beschuldigde de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck hem van plagiaat, toen de nieuwe lijn van Louis Vuitton wel erg dicht aanleunde bij een collectie van Van Beirendonck uit 2016. Ook de Belg Raf Simons liet al eens fijntjes vallen dat hij weinig originaliteit bespeurt in het werk van Abloh. De ontwerper staat dan ook dichter bij de hiphopcultuur dan bij die van de couturiers, waar het samplen, mixen en stylen belangrijker is dan uitblinken in originaliteit.

Het zal zijn kosmopolitische, goed geconnecteerde en welgestelde jonge fans worst wezen. Dat LVMH hem vandaag strategisch in de cockpit plaatst, betekent dat het concern hoopt dat zijn publiek binnenkort de gemonogrammeerde portefeuille opentrekt voor meer merken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud