Advertentie

Zalando op weg naar eerste jaarwinst

Voor de beursgang van Zalando werd de beurs van Frankfurt op 1 oktober in een fris kleedje gestoken ©REUTERS

Europa’s grootste online kledingwinkel is goed op weg om voor het eerst in zijn geschiedenis een jaar met winst af te sluiten. Het wordt een kleine operationele winst, zegt Zalando.

De Duitse internetwinkel, die in oktober zijn beursdebuut maakte in Frankfurt, pakte deze zomer al uit met zijn eerste positief halfjaarresultaat – op ebit-niveau (bedrijfswinst) wel te verstaan. De resultaatsverbetering, die te danken is aan een betere kostencontrole, heeft zich ook in het derde kwartaal doorgezet.

Zalando zag in de driemaandenperiode juli-september de omzet met 24,2 procent groeien tot 501 miljoen euro. Een mooi cijfer, maar de omzetgroei is wel vertraagd tegenover het eerste halfjaar (29,5%). Zalando groeide vooral sterk ‘in de internationale markten’ en deed het beter dan de globale online modemarkt. Die kende door het zachte weer een moeilijke start van het herst/winterseizoen.

De bedrijfswinst kwam uit op 16 miljoen euro, net boven het break-evenpunt, maar dat is wel een forse verbetering tegenover een jaar eerder. In het derde kwartaal van 2013 verscheen nog een verlies van 50 miljoen euro in de boeken. Zalando schrijft het positief resultaat toe aan ‘operationele efficiëntiewinsten’.

Er is wel nog een opvallend verschil in rendabiliteit tussen de zogenaamde DACH-markten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en de rest van Europa. De Duitstalige markten leveren duidelijk winst op, terwijl Zalando in de andere Europese landen nog stevig in het rood zit.

Voor heel 2014 rekent Zalando nu op een kleine operationele winst.

De websites van Zalando werden in het derde kwartaal 322 miljoen keer bezocht, waarbij het aandeel van het mobiele dataverkeer is opgelopen tot 43 procent. Het aantal actieve klanten is met 15 procent gestegen tot 14,1 miljoen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud