2 miljard euro omzetverlies voor Belgische reissector

De reissector is een van de grote slachtoffers van het coronavirus. ©EPA

De Belgische reisbureaus becijferen hun omzetverlies tot midden april op 2 miljard euro. 'Er komen geen boekingen meer binnen.'

'De IJslandse aswolk, de bankencrisis en de tsunami samen': zo omschrijft Frank Bosteels, de woordvoerder van de reisorganisator Connections, de crisis waar de Belgische reissector zich door worstelt.

Terwijl Connections de laatste klanten uit het buitenland repatrieert en de paasvakantie van duizenden klanten, inclusief vluchten, hotels en huurwagens, moet annuleren, is de verkoop van nieuwe reizen stilgevallen.

'Er komt niets binnen', zegt Bosteels. 'Wij draaien normaal een omzet van 10 miljoen euro per maand. Die zien we nu volledig de mist in gaan.'

1,5 miljard euro
Impact
Volgens de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus leiden de reisbureaus en reisorganisatoren in Vlaanderen en Brussel tot midden april een omzetverlies van 1,5 miljard euro.


Volgens Koen van den Bosch, de topman van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR), is de financiële impact van het coronavirus op de Belgische reissector gigantisch. 'Stel dat de lockdown tot 19 april duurt en mensen dan opnieuw mogen reizen, dan leiden de reisbureaus en reisorganisatoren in Vlaanderen en Brussel 1,5 miljard euro omzetverlies.'

Omdat Wallonië voor een derde van de Belgische markt tekent, bedraagt de totale Belgische impact 2 miljard euro. Dat bedrag houdt geen rekening met de resultaten van marktleider TUI België. Diens Duitse moedergroep kreeg een lening van 1,8 miljard euro van een Duitse staatsbank.

De reissector verliest geld op alle fronten. Niet alleen noteren reisbemiddelaars geen nieuwe boekingen, ze slagen er ook moeilijk in gemaakte kosten te recupereren. 'Als een klant een reis van 1.000 euro heeft geboekt, heeft een reisagent al 900 euro doorgestort aan leveranciers', zegt Van den Bosch. 'Dat geld is weg. Luchtvaartmaatschappijen betalen tickets momenteel niet terug, al zijn ze daar wettelijk toe verplicht. Ook hoteliers willen tegoeden niet teruggeven.'

Voucher

De reissector heeft er een heilige schrik voor dat klanten nu massaal hun geld terugeisen. Federaal minister van Consumentenzaken en Economie Nathalie Muylle (CD&V) besliste daarom dat de reissector een geannuleerde reis mag vervangen door een voucher. Met die tegoedbon kunnen gedupeerden voor hetzelfde bedrag later een nieuwe reis boeken.

Dat een compensatie in cash aanvankelijk niet mogelijk was, botste op kritiek van eurocommissaris voor Consumentenzaken Didier Reynders (MR) en van de consumentenorganisatie Test-Aankoop. Zij vonden dat een terugbetaling altijd mogelijk moet zijn.

Woensdag liet Muylle weten dat consumenten alsnog een terugbetaling van een reis kunnen vragen, maar hun geld pas na twaalf maanden kunnen opeisen. Die aanpassing botst op ergernis in de Belgische reissector. 

Pyrrusoverwinning

'Dit is een pyrrusoverwinning voor Test-Aankoop', vindt Jan Van Steen, de topman van de Leuvense reisspecialist Omnia Travel. 'Een hele hoop faillissementen zal nu later plaatsvinden. Sommige bedrijven hebben genoeg cash, maar andere zullen het moeilijk krijgen. Als een reisbureau nu zijn zakken opendoet, zal het snel voorbij zijn.'

Veel mensen willen hun reis gewoon uitstellen, want ze willen absoluut nog weg na de lockdown.
Jan Van Steen
Omnia Travel

Volgens Van Steen hebben heel wat klanten begrip voor de moeilijke situatie. 'Velen vragen hun reis uit te stellen, want ze willen absoluut nog weg na de lockdown. Ik denk niet dat de Belgen vijf jaar zullen stoppen met reizen.'

Toch wacht de sector bang af wat de rest van het reisjaar oplevert. 'Wij weten niet welke luchtvaartmaatschappijen en hotels binnen zes maanden nog  bestaan', klinkt het bij Connections.

Ook Van Steen houdt zijn hart vast. 'Als België virusvrij is, kunnen we opnieuw reizen, maar alleen naar virusvrije landen. Dat wordt een moeilijk verhaal.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud