Pairi Daiza krijgt 2 miljoen bezoekers over de vloer

Pairi Daiza ontving vorig jaar, op een haar na, twee miljoen bezoekers. ©Christophe Van der Eecken

Pairi Daiza ontving dit jaar 2 miljoen bezoekers. Financieel breekt het dierenpark records. Oprichter Eric Domb en medeaandeelhouder Marc Coucke plukken er de vruchten van.

Steeds meer mensen vinden de weg naar Pairi Daiza. In het boekjaar 2016-2017 (van begin april tot eind maart) telde het Waalse dierenpark 1,76 miljoen bezoekers, het jaar nadien waren het er 1,9 miljoen en dit jaar staat de teller op nét geen 2 miljoen bezoekers. Dat zegt financieel directeur Yvan Moreau in de marge van de publicatie van de jaarrekening 2017-2018.

Hoe dat bezoekersrecord zich financieel vertaalt in 2018-2019, is nog niet bekend. Maar de groei van het aantal bezoekers is wel al zichtbaar in de jaarrekening van 2017-2018, die net werd neergelegd bij de balanscentrale. Pairi Daiza realiseerde dat jaar recordresultaten. De omzet klom tot 65,5 miljoen euro (+12%), de brutobedrijfswinst (ebitda) tot 29,6 miljoen euro (+7%). De uitgaven per bezoeker stegen ook, zij het in geringere mate. Dankzij de hogere omzet en lagere afschrijvingen kwam de bedrijfswinst met 8,7 miljoen euro ruim twee keer hoger uit.

Eric Domb en Marc Coucke, de twee aandeelhouders van Pairi Daiza, plukken daar via dividenden de vruchten van. Het dierenpark keerde hen over 2017-2018 4,05 miljoen euro uit, 16 procent meer dan het jaar ervoor. Dat jaar bedroeg het dividend 3,47 miljoen euro, eveneens een groei van 16 procent.

De uitkeringen vloeien voor 70 procent naar Domb en voor 30 procent naar Coucke. Het park keerde de Vlaamse ondernemer sinds zijn instap al 2,25 miljoen uit. Pairi Daiza wil het dividend de komende jaren ‘regelmatig’ doen groeien, ‘rekening houdend met de evolutie van zijn resultaten en zijn financieringsnoden’.

Hotel

In de hoop nog meer bezoekers te ontvangen, investeert het park volop in hotelaccommodatie, waardoor bezoekers als het ware tussen de dieren zullen kunnen overnachten. Als de timing wordt gerespecteerd, zal Pairi Daiza in het begin van volgend seizoen een hotel van 26 kamers en 24 lodges (van vier à acht personen) openen in The Lost Frontier, een nieuwe 'wereld' die zich laat inspireren door Brits Columbia, een regio in Canada. Pairi Daiza zal zelf instaan voor de uitbating van de hotels.

7,5 miljoen
7,5 miljoen
Sinds de beursexit in 2016 keerde Pairi Daiza 7,5 miljoen euro dividenden uit. Bijna een derde daarvan (2,25 miljoen) vloeide naar Marc Coucke.

'Zo vloeit de cash van onze bezoekers opnieuw naar hen en niet naar derden', zegt Yvan Moreau. Pairi Daiza investeert 'enkele tientallen miljoenen euro' in het project. 'Dat geld komt uit onze eigen kasstroom en van bankleningen', aldus de financieel directeur. Van een obligatie-uitgifte of het aantrekken van kapitaal van derden is geen sprake.

De zware investeringen zullen de schuldpositie van het dierenpark doen stijgen, maar dat is in de kredietovereenkomsten met de banken voorzien, aldus Moreau. ‘De schulden van Pairi Daiza vertegenwoordigen vandaag iets meer dan twee keer de brutobedrijfswinst. Onze overeenkomsten voorzien dat we - in het meest extreme scenario - tot zes keer kunnen gaan.’

Beursexit

Domb en Coucke haalden Pairi Daiza in mei 2016 na een beurscarrière van 16 jaar van Euronext Brussel. Volgens hen strookte het kortetermijndenken op de financiële markten niet met hun plannen voor het dierenpark, zoals investeringen zonder onmiddellijke financiële return, zoals natuurbehoud en cultuur.

‘De beurs verlaten zou de beste manier zijn om de ziel van Pairi Daiza en zijn waarden te bestendigen', zei Domb destijds. Het duo heeft voor de komende jaren een investeringsplan van 300 miljoen euro opgesteld. Over hoeveel jaren dat plan wordt gespreid, is niet duidelijk. Het omvat onder meer de bouw van nieuwe 'werelden' en hotels.

Pairi Daiza is niet het enige bedrijf dat na zijn vertrek van de Brusselse beurs floreert. Ook de papier- en kartongroep VPK en de brouwerijgroep Duvel Moortgat groeien sindsdien fors, onder meer via overnames.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content