AIRBNB | Volwassen posterkind

©AFP

Airbnb, het bedrijf dat ervoor heeft gezorgd dat het compleet normaal is een wildvreemde in uw huis te laten overnachten, trekt mogelijk dit jaar naar de beurs.

Als het zover komt, krijgen we een schat aan informatie over de megastart-up die dan zijn cijfers met de wereld moet delen. Voorlopig moeten we het echter doen met wat uitlekt of wat het bedrijf zelf lost, als we een idee willen krijgen van de fabelachtige groei van wat 10 jaar geleden in San Francisco begon als een wild idee en vandaag de hotelindustrie naar de kroon steekt.

Brian Chesky, de CEO van Airbnb, hielp ons een hand door op de laatste dag van 2017 behoorlijk veelzeggende cijfers te tweeten. Het aantal mensen dat oudejaarsnacht doorbracht in een via Airbnb gehuurd huis, appartement of kamer blijkt de voorbije jaren op spectaculaire wijze gestegen. Dit jaar telde Airbnb meer dan 3 miljoen overnachtingen. Acht jaar geleden, kort na de oprichting, experimenteerden 1.400 gasten met een verblijf via Airbnb om de jaarovergang te vieren. In 2012 waren het er 108.000, in 2014 ruim een half miljoen, in 2015 ruim een miljoen en vorig jaar 2 miljoen. De curve gaat steil omhoog.

Nog cijfers: Airbnb is beschikbaar op meer dan 4 miljoen plaatsen in 191 landen. Enkel in Noord-Korea, Syrië en Iran bestaat de dienst nog niet, maar dat ligt eerder aan die landen dan aan Airbnb. Van de 4 miljoen locaties is bijna de helft onmiddellijk boekbaar, zonder dat de gastheer of -vrouw eerst toestemming moet geven. Zoals bij een hotel dus. Airbnb gaat er prat op dat geen enkele hotelketen kan tippen aan zoveel beschikbaarheid. Op een gemiddelde nacht slapen 2 miljoen mensen over heel de planeet in ‘een Airbnb’.

Halverwege 2017 stond de teller van het aantal overnachtingen - zowel business als pleasure - op 50 miljoen, dus als die lijn is doorgetrokken, en niets wijst op het tegendeel, dan heeft het bedrijf de kaap van 100 miljoen vorig jaar gerond.

100 miljoen
Airbnb lag op koers om in 2017 meer dan 100 miljoen overnachtingen te registreren.

Airbnb is 31 miljard dollar waard volgens private investeerders. Dat is minder dan de beurswaarde van de hotelgroep Marriott (48 miljard dollar) maar meer dan die van Hilton (25 miljard). Voor het nodige perspectief: de globale hotelindustrie is een markt van 550 miljard dollar.

Chesky en co. hebben er met andere woorden in minder dan een decennium voor gezorgd dat mensen anders gingen reizen. De keerzijdes van dergelijke halsbrekende groei geraken ook steeds meer bekend. Het platform dat oorspronkelijk werd bedacht om bij particulieren te kunnen slapen in plaats van in een anonieme hotelkamer, of om wat munt te slaan uit een onbenut eigendom, wordt steeds meer gebruikt door immobedrijfjes die panden in steden opkopen om ze op korte termijn te verhuren. Dergelijke praktijken jagen in veel steden de vastgoedprijzen de hoogte in.

Vaak wordt Airbnb in één adem genoemd met het gecontesteerde Uber. Samen zijn ze de posterkinderen van de digitale revolutie, en beide kennen ze hun zorgen. Maar intussen ziet het ernaar uit dat Airbnb de volwassene is van de twee.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content