Booking.com betaalt Nederlandse coronasteun terug na heisa over miljoenenbonus

©ANP

Na een golf van kritiek over miljoenenbonussen voor het topmanagement zwicht Booking.com. De reiswebsite belooft 65 miljoen euro aan Nederlandse coronasteun terug te betalen.

Vorige week raakte bekend dat drie Amerikaanse topmanagers van Booking Holdings, het bedrijf achter Booking.com, in totaal 28 miljoen euro aan bonussen vangen. Op zich niet ongewoon, ware het niet dat de reissite een rampjaar achter de rug heeft. Het aantal geboekte overnachtingen kelderde met bijna 60 procent en het bedrijf ontving ruim 65 miljoen euro van de Nederlandse regering.

Die coronasteun kwam er via de NOW-regeling (tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkgelegenheid), waarbij de overheid de loonkosten voor haar rekening neemt. Enkel de Nederlandse Spoorwegen en de luchtvaartmaatschappij KLM kregen nog meer subsidies. Kort na de toezegging van de coronasteun zette het bedrijf 4.300 werknemers op straat, van wie 1.000 Nederlanders.

4.300
ontslagen
Kort na de toezegging van 65 miljoen euro coronasteun zette Booking.com 4.300 werknemers op straat, van wie 1.000 Nederlanders.

Dat het management zich royale bonussen ter waarde van 28 miljoen euro uitkeert, veroorzaakte veel ophef bij onze noorderburen. Woensdag kwam de kwestie ter sprake in de Nederlandse Tweede Kamer, waar zowat alle partijen moord en brand schreeuwden over het 'graaigedrag' van Booking.com. Via een motie, die brede steun kreeg, wilden de parlementsleden de steun terugeisen.

Zover komt het niet, want Booking.com belooft nu over de brug te komen met het geld. 'We nemen dit uiterst serieus, en hebben oog voor de gevoeligheid van dit onderwerp', klinkt het in een verklaring. 'De vraag of we de subsidie zouden terugbetalen heeft altijd op tafel gelegen, maar was voor Booking.com een afweging voor wanneer we financieel in stabieler vaarwater zouden komen.'

'Verstandig'

Afscheidnemend minister Wouter Koolmees, die deze week toegaf dat het juridisch onmogelijk was het bedrag terug te eisen, noemt dat een 'terechte en verstandige' beslissing. 'Het was evident dat alle signalen impact hebben gehad', zegt hij over de controverse aan de Nederlandse publieke omroep NOS.

Over de praktische details van de terugbetaling zal Booking.com overleggen met het Nederlandse ministerie van Sociale Zaken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud