netto

Wat als uw reisorganisator failliet is?

©Bloomberg

Als uw Thomas Cook- of Neckermann-reis niet doorgaat of u vast zit in het buitenland, kunt u terecht bij het Garantiefonds Reizen.

Wie bij Thomas Cook België of Neckermann een pakketreis boekte, kan vanaf dinsdag niet meer vertrekken. Tegelijk zitten enkele honderden Belgen vast op reis, zonder dat Thomas Cook nog de terugvlucht organiseert. Zij kunnen terecht bij het Garantiefonds Reizen.

Het Garantiefonds Reizen garandeert dat elke reiziger verzekerd is van zijn geboekte vakantie of van een terugbetaling in het geval van een faillissement. Het Belgische fonds, waar zeven mensen werken, heeft het 'onvermogen' bij Thomas Cook vastgesteld en is in actie geschoten.

Welk bedrag het Garantiefonds concreet kan besteden, wil general manager Mark De Vriendt niet kwijt. Maar het fonds beschikt over 5.3 miljoen euro eigen vermogen en 15 miljoen euro reserves, geeft hij aan. 'Daar komen de garanties van de andere touroperatoren bovenop', aldus De Vriendt. 

'Wij zijn door de sector opgericht voor situaties zoals deze. Er is dan ook een grote solidariteit onder de spelers. Dit is iets dat we moeten aankunnen, al is een faillissement van deze omvang nooit gezien', erkent De Vriendt. 'Op dit moment is een tussenkomst nog niet vereist, maar een taskforce bekijkt hoe we ons kunnen voorbereiden op alle mogelijke scenario's.' 

In België zijn erkende reisorganisaties, -bemiddelaars en -bureaus wettelijk verplicht zich te verzekeren tegen financieel onvermogen. Dat kan bij het Garantiefonds Reizen, waar de grote touroperators bij aangesloten zijn, of via de Vlaamse Vereniging Reisbureaus. U herkent de leden van het fonds aan het GFG-label. Thomas Cook België heeft zo'n verzekering tegen insolventie. 

Wanneer komt het Garantiefonds tussen?

Het fonds treedt op bij een faillissement van een aangesloten reisbureau, doorverkoper of reisorganisator. U moet dus via hen een (pakket)reis geboekt hebben om aanspraak te kunnen maken op een terugbetaling van uw reis. Als u zelf een hotel of vliegtuigtickets hebt geboekt en het hotel of de luchtvaartmaatschappij gaat failliet, dan komt het fonds niet tussen. U kunt bij het garantiefonds ook niet terecht met klachten over uw reis. Daarvoor moet u de Geschillencommissie Reizen contacteren. Het fonds komt pas tussen voor problemen bij Thomas Cook België als reizen zouden worden geannuleerd of geld geblokkeerd raakt. Dat is momenteel niet het geval.

Betaalt de garantieverzekering boekingskosten terug?

Boekingskosten worden volledig terugbetaald. Maar de kosten voor bijvoorbeeld een visum, een paspoort, inentingen of een extra bijstandsverzekering niet. U moet uw reis ook al effectief betaald hebben. Het tekenen van een bestelbon is niet voldoende om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding.

Wat als mijn reisorganisator failliet gaat tijdens mijn reis?

Dan regelt het Garantiefonds Reizen de praktische beslommeringen, zodat gedupeerden hun reis zoals gepland kunnen voortzetten. Het betaalt dan de leveranciers ter plaatse of regelt in uitzonderlijke gevallen een repatriëring. Ook met dat laatste is het Garantiefonds dinsdag gestart.

'Dit is nog nooit gezien'.
Marc De Vriendt
Algemeen directeur Garantiefonds

Wat als ik nog op reis moet vertrekken?

Het Garantiefonds garandeert dat u ofwel uw voorschot terugkrijgt, ofwel op reis kunt vertrekken.

Hoe moet ik een schadedossier indienen?

U moet een schadeformulier invullen dat u op de website van het garantiefonds vindt: www.gfg.be/nl/contact.

Hoeveel tijd heb ik om een schadedossier in te dienen?

Doorgaans schieten reizigers snel in actie bij een faillissement. Maar in theorie hebt u drie jaar de tijd.

Hoelang moet ik wachten op mijn geld?

Het is moeilijk daar een concreet antwoord op te geven. Het Garantiefonds heeft zeven mensen in dienst, waardoor bij grote toevloed van dossiers even tijd nodig is om alles te verwerken.

Heeft het Garantiefonds genoeg middelen?

Ja, zegt algemeen directeur Marc De Vriendt. 'Er zijn voldoende middelen om betaalde voorschotten terug te betalen. En er zijn contacten om eventueel gestrande reizigers terug te vliegen.'

'Dit is een drama voor de Belgische reisindustrie', zegt De Vriendt. 'Dit is nog nooit gezien.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect