Jetairfly opent nieuwe vliegtuigloodsen

Elie Bruyninckx, CEO van TUI Belgium en Jetair en voorzitter van Jetairfly ©Dries Luyten

De luchtvaartmaatschappij Jetairfly wijdt vandaag een nieuw gebouw in waar piloten, kaders en technisch personeel onderdak vinden. Net als de intussen beruchte 'Dreamliner'. Het gaat om een investering van 30 miljoen.

Brussels Airlines boekt al jaren verlies en stagneert, Jetairfly groeit als een kool én is rendabel. Het moederbedrijf Jetair, de grootste reisorganisator van België, schrijft eveneens zwarte cijfers. De hele groep draait intussen een omzet van meer dan één miljard en verschaft werk aan ruim 1.750 mensen. Vandaag wordt Jetairport, het nieuwe onderhoudscentrum voor de Jetairfly-vloot ingewijd. Een investering van 30 miljoen, met een loods speciaal voor de 'Dreamliner'.

Redenen genoeg voor een gesprek met topman Elie Bruyninckx (43).

'Het is momenteel een nogal hectisch hier', glimlacht de CEO als hij ons op de hoofdzetel in Oostende vanuit de lift tegemoet komt. 'Een boel dingen komen allemaal samen: aanpassingen aan onze organisatie, de opstart van een vernieuwde website en de opening van Jetairport woensdag (vandaag, nvdr)'. Jetairport is het nagelnieuwe gebouw op Brussels Airport waar zowel de vliegtuigen als het personeel van Jetairfly, de luchtvaartmaatschappij van de groep, onderdak krijgen.

Brackx

Het voelt een beetje raar als we zijn bureau binnenstappen. In juni 1995 stond Gérard Brackx (1931-2011), stichter van Jetair en één van de stamvaders van de Belgische touroperating, ons hier nog te woord. Twaalf jaar geleden ruimde hij de plaats voor zoon Bart Brackx, maar die ging vorige herfst met vervroegd pensioen. Nadat de familie midden jaren negentig het aandeelhouderschap aan TUI overliet, stapte ze dus in 2012 ook uit het management. Bruyninckx is sindsdien de enige baas.

Hoe het voelt een jaar na de exit van Brackx? 'Het is duidelijk dat we met een nieuw hoofdstuk begonnen zijn, maar dat is niet halsoverkop gebeurd. Bart en ik hebben altijd nauw samengewerkt, de verschillende verantwoordelijkheden werden stapsgewijs overgedragen'. De Brabander Bruynincxk is overigens al sinds 2010 CEO van Jetair, in 2012 werd hij topman van heel TUI Belgium. 'In het management van TUI België en Jetair is dus zeker geen sprake van een revolutie'.

Sobelair

Het was vader Brackx nog die Elie Bruyninckx begin vorig decennium naar Oostende riep met de bedoeling een eigen luchtvaartmaatschappij uit de grond te stampen, een initiatief ingegeven door de problemen en uiteindelijk het faillissement van Sobelair, tot dan de hofleverancier van vakantievluchten voor de meeste Belgische touroperators. De juridische benaming is nog altijd TUI Airlines Belgium, maar sinds enkele jaren is ze beter bekend onder haar commerciële merknaam, Jetairfly.

Wat aanvankelijk als een bijproduct werd beschouwd - vakantiegangers met een vliegtuig naar hun hotel brengen - is nu ontwikkeld tot een kernactiviteit. In die mate dat boze tongen beweren dat Jetair de laatste jaren enkel nog maar groeit dankzij het succes van de verkoop van losse tickets - zonder verblijf - op Jetairfly. Bruyninckx betwist dat. 'We hebben met succes een hybride model ontwikkeld waarbij luchtvaartmaatschappij en touroperator hand in hand gaan en voor synergieën zorgen'.

Pakketreizen

'Waar ik van overtuigd ben is dat noch de een (Jetair) noch de ander (Jetairfly) in die mate zouden gegroeid zijn op zelfstandige basis'. Maar hij geeft tegelijkertijd toe dat de de verkoop van losse tickets relatief sterker is gegroeid dan de pakketreizen, de bestaansreden voor een touroperator. 'Dat komt omdat we heel wat nieuwe bestemmingen hebben geopend die een hoog 'flight only' gehalte hebben zoals Toulon, dat is nu een mature route geworden'.

Jetairfly vliegt nu naar een pak steden die nogal wat 'ethnisch verkeer' genereren op bestemmingen in de Balkan en Marokko. 'Ik spreek liever over VFR-verkeer, 'visiting friends and relatives', zegt Bruyninckx. Maar de CEO stelt ook vast dat steeds meer zakenmensen aangetrokken worden door Jetairfly. 'Omdat we uitgegroeid zijn tot de nummer twee van de Belgische luchtvaart wordt ons aanbod steeds beter bekend en die zakenlui combineren dan vaak een vlucht van een andere carrier met één van ons'.

Onderhoud

Vrij snel - vijf jaar geleden - startte Jetairfly met het onderhoud van zijn eigen vliegtuigen. Tec4Jets is intussen uitgegroeid tot een 'maintenance' centrum waar ruim 100 mensen werken die de vloot van 22 toestellen dagelijks nakijken en indien nodig herstellen. Van bij de aanvang was het de bedoeling ook onderhoud voor derden te doen.

‘Maar de expansie van Jetairlfy was van die aard dat we daar tot nog toe nauwelijks ruimte voor hadden. Voortaan zal het relatief trager lopen, we opteren nu voor een gecontroleerde en rendabele groei, Jetairfly moet niet groter worden om een kostenprobleem op te lossen. Onze schaalgrootte is voortaan voldoende om winstgevend mee te draaien’.

Dreamliner

De bouw van Jetairport was zowel ingegeven door de nood aan een grotere loods met de komst van de ‘Dreamliner’ of Boeing 787 einde november als door de opportuniteit om verschillende activiteiten, verspreid over meerdere locaties bijeen te brengen.  ‘Ons operationeel centrum, de pilotentraining en onze technische diensten in Zaventem, het callcentrum van dochter Sunjets in Brussel en onze distributieactiviteiten in Mechelen, komen nu allemaal onder één dak op de nationale luchthaven’.

De groep Jetair

  • Jetaircenter: 152 reiskantoren, waarvan 83 in franchise
  • Jetairfly: 22 vliegtuigen, 105 bestemmingen
  • Jetair: touroperator met 2,1 miljoen klanten
  • Groep: 2.200 medewerkers waarvan 1.800 in België
  • Aandeelhouder: TUI Travel Plc, 's werelds grootste reisgroep

Tot einde vorig jaar stond iedereen die hem had of ging krijgen te pronken met de ‘Dreamliner’. Nadat hij drie maanden wereldwijd aan de grond moest blijven en tal van incidenten achteraf, is het enthousiasme fel getemperd. Ook bij Jetairfly: ‘Neen, ik maak me geen zorgen, elk nieuw vliegtuig heeft zijn kinderziekten’, aldus Bruyninckx, ‘en a fortiori de 787 omdat die een breuk vormt met de klassieke technologie in de luchtvaart, het is een echte mijlpaal. En dus zullen ook wij allicht kleine en grote problemen kennen met de ‘Dreamliner’.

Het gesprek loopt naar zijn einde. Woordvoerder Hans Van Haelemeesch haast zich weg, nog veel werk voor de boeg. Deze week komen telkens enkele honderden reisagenten op bezoek en vrijdag vindt er een groot personeelsfeest plaats. ‘Maar voor de rest wordt hier keihard gewerkt, maar iedereen doet het graag’, verzekert Bruyninckx.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud