Advertentie
Advertentie

Marriott en Sheraton fuseren tot 's werelds grootste hotelgroep

Het Sheraton-hotel op het Brusselse Rogierplein. Het grootste hotel van België wordt met deze deal onderdeel van de Marriott-groep. ©Photo News

De hotelketen Marriott neemt voor 12,2 miljard dollar zijn kleinere sectorgenoot Starwood Hotels, bekend van Sheraton, over en wordt zo wereldwijd marktleider.

Dat Marriott nu plots opduikt als overnemer van Starwood , is enigszins verrassend. De afgelopen weken werd druk gespeculeerd over een nakende overname van de uitbater van België's grootste hotel, de Sheraton aan het Brusselse Rogierplein. Maar daarbij vielen eerder de namen van het veel kleinere Hyatt en enkele onbekende Chinese spelers.

Maar nu blijkt Marriott dus aan het langste eind te trekken. De groep katapulteert zich daarmee meteen naar de top van de lijst van grootste hotelgroepen ter wereld, gemeten naar aantal kamers. Tot dusver moest de Amerikaanse groep nog zijn landgenoten Hilton en Intercontinental Hotels Group (Crowne Plaza en Holiday Inn) voor zich dulden.

Door de samensmelting van Marriott en Starwood ontstaat een gigant die wereldwijd 1,1 miljoen kamers verspreid over 5.500 hotels uitbaat. Op basis van een simpele optelsom is de nieuwe groep goed voor een jaaromzet van 2,7 miljard dollar.

Een hotel van de Marriott-groep in Los Angeles. ©Bloomberg

Marriott telt 12,2 miljard dollar neer voor zijn sectorgenoot, waarvan 11,9 miljard in eigen aandelen. De rest wordt cash op tafel gelegd. De aandeelhouders van Starwood krijgen nadien ook nog eens de opbrengst uitgekeerd van de verkoop van de timesharing-activiteit van de groep, bekend onder de naam Vistana. Die wordt afgesplitst en verkocht aan Interval Leisure Group.

In totaal krijgen de aandeelhouders van Starwood op die manier 72,08 dollar voor hun aandelen. Dat is feitelijk een korting van 4 procent op de slotkoers van afgelopen vrijdag (74,99 dollar). Die koers raakte de voorbije maanden echter volledig vertekend door overnamespeculatie, sinds Starwood al in april van dit jaar liet weten zijn 'strategische opties' te onderzoeken.

Arne Sorenson, topman van Marriott, verwijst vooral naar de schaalvoordelen als reden voor de deal. 'Deze grotere omvang moet onze klanten een bredere waaier aan keuzes aanbieden, kostenvoordelen opleveren voor eigenaars en franchisehouders, de groei ondersteunen en op lange termijn meerwaarde creëren voor de aandeelhouders', klinkt het in een persbericht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud