Offensief Jetair tegen Ryanair & Co

Jetairfly in Santo Domingo ©REUTERS

De groep Jetair gaat volop de strijd aan voor marktaandeel met lagekostenmaatschappijen Ryanair en Vueling. De komende winter krikt de grootste Belgische touroperator zijn stoelenaanbod met ruim 7 procent op. Het gevecht dreigt wel te knagen aan de al dunne marges.

Richting Canarische eilanden gaat de capaciteit met 10 procent omhoog, het aanbod op de Spaanse Costa's stijgt zelfs met 15 procent. 'En dat we deze winter nu ook naar Palma vliegen - zoals Ryanair - is ook geen toeval', grinnikt Dirk Van Holsbeke, directeur vliegvakanties bij Jetair. Dat Jetair, via zijn dochter Jetairfly, zich geen marktaandeel wil laten afsnoepen, daarover laat Van Holsbeke geen twijfel bestaan. Al heeft het hogere Spaanse aanbod ook te maken met de ineenstorting van de Egyptische markt.

Het belang van de verkoop van losse tickets - dus zonder verblijf - wint in elk geval aan belang bij de groep. 'We moeten daar niet flauw over doen, de pakketreizen hebben het moeilijk', aldus Van Holsbeke. Dankzij het 'hybride' model van zijn luchtvaartmaatschappij - een combinatie van klassieke vakantiegangers die een pakket boeken, met online-individualisten en etnisch verkeer - is Jetairfly sterk gegroeid de voorbije jaren. Maar de concurrentie wordt steeds feller.

Last minutes

In de ticket only-verkoop wordt Jetairfly belaagd door Ryanair in Charleroi en Zaventem en het Spaanse Vueling op Brussels Airport. Zaventem is de belangrijkste basis van Jetairfly. In de pakketreizen moet de touroperator opboksen tegen budget-onlineverkopers als Corendon en Sundio (Sunweb). Daardoor ligt de restcapaciteit voor de komende vakantiemaanden hoger dan gepland en moeten de prijzen voor de promotietrips en last minutes dus nog scherper gesteld worden dan anders. 

Van 2012 naar 2013 is de operationele winstmarge van Jetair gedaald van 5,8 naar 4,9 procent, zo blijkt uit de jaarrekening. De kans dat die verder afbrokkelt over 2013-2014 is dus groot. Bovendien staat, net als vorig jaar, de markt van de georganiseerde vliegvakanties weer in het rood. Einde mei noteerde ABTO, de federatie van Belgische touroperators, een achterstand van twee procent op 2013. De voorbije jaren deed Jetair steevast beter dan de markt, dit keer is dat niet het geval, geeft Van Holsbeke toe. 

Amsterdam

Jetair maakt deel uit van de grootste Europese touroperator, TUI Travel Plc. Die wil zijn luchtvaartdochters nauwer laten samenwerken. Zo wordt Jetairfly steeds actiever op de Nederlandse markt. Volgende winter zal het ook reizigers oppikken in Amsterdam om ze via Brussel naar Miami te voeren. Jetairfly denkt er ook aan om vanaf Eindhoven te vliegen en in eigen land wordt zelfs een vertrek uit Antwerpen-Deurne met een Embraer overwogen. Volgende zomer komt een derde Embraer de vloot van Jetairfly vervoegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud