'Reisagent nog altijd erg betrouwbaar'

©ANP XTRA

Het reisbureaudecreet is sinds begin dit jaar opgedoekt, maar daarom zijn reisagenten en touroperators niet minder betrouwbaar geworden, zegt het Garantiefonds Reizen (GFR). 'Ze moeten zich nog altijd verzekeren tegen een faillissement.'

De ultieme nachtmerrie als u na een jaar hard werken met - of zonder - het gezin voor een weekje naar de zon vliegt. Kort voor het vertrek blijkt dat uw reisagent failliet is verklaard of dat de touroperator die de reis organiseert over de kop is gegaan. Erger nog: één van die scenario's voltrekt zich tijdens uw verblijf en de hotelier zet u aan de deur omdat zijn rekening niet is betaald. Of de luchtvaartmaatschappij wil u niet meer naar huis vliegen. Dergelijke persoonlijke drama's zijn sinds de reiscontractenwet van 1994 gelukkig hoogst uitzonderlijk geworden. Die verplicht elke reisbemiddelaar en -organisator immers zich te verzekeren tegen 'financieel onvermogen', zoals dat heet. 

'De afschaffing van het decreet op de reisbureaus op 31 december verandert daar niets aan', verduidelijkt Mark De Vriendt, directeur van het Garantiefonds Reizen, de grootste speler in de sector. Iedereen kan sinds begin dit jaar dan wel zonder vergunning een reiskantoor starten of een touroperator oprichten, maar de verplichte verzekering tegen een failissement blijft onverminderd gelden. 'De economische inspectie houdt daar toezicht op. De consument hoeft zich dus geen zorgen te maken', stelt De Vriendt. 'Als een reisbedrijf over de kop gaat, zorgen wij of een andere verzekeringsgroep ervoor dat de consument zijn geld recupereert of zijn reis kan voortzetten.'

Maar dat klopt niet altijd. Als u reserveert bij een Belgische reisagent of touroperator, in een kantoor of online, is er geen vuiltje aan de lucht. Er is ook niets aan de hand als u boekt bij een Nederlandse concurrent via zijn .nl site. Maar zodra u een vakantie koopt bij een Nederlands bedrijf via een .be site komt u in een grijze zone terecht, ook al is die Nederlandse speler verzekerd. Vorige zomer meldde de FOD Economie dat 36 Belgen hun geld kwijt waren door te boeken op een website met .be-extensie van een buitenlandse, vaak Nederlandse, reisorganisator. De consument heeft er dus alle belang bij om de identiteit van de reisorganisator te controleren. 

En uw reis kan ook nog op een andere manier in het water vallen. Stel u koopt een vliegticket bij uw reisagent en net voor het vertrek legt de luchtvaartmaatschappij de boeken neer, dan gaat de vlucht niet door én bent u uw geld kwijt. 'Het is onze grote frustratie dat we Europa er na 20 jaar nog altijd niet van hebben kunnen overtuigen dat ook de luchtvaartsector verplicht zou moeten worden zich te verzekeren tegen financieel onvermogen', zegt Jan Van Steen, bestuurder bij het GFR en voorzitter van BTO, dat de grootste reisagenten groepeert. 'Die luchtvaartlobby is blijkbaar erg sterk', zucht hij.

De reiscontractenwet die in ons land van toepassing is sinds 1994 is een uitvloeisel van een Europese richtlijn die dateert van 1990. Al jaren werkt het Europese Parlement aan een aanpassing van die richtlijn omdat onder meer het internet het gelaat van de sector grondig heeft veranderd. 'Maar tot een consensus is men nog niet gekomen en met de Europese verkiezingen voor de deur, vrees ik dat we nog enkele jaren op die nieuwe wetgeving moeten wachten', vreest Van Steen. 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud