Advertentie
Advertentie

Reisbureaus eisen schadevergoeding na Belgocontrol-panne

Wachtende reizigers op de luchthaven van Zaventem. De panne bij Belgocontrol maakte alle vliegverkeer van en naar Belgische luchthavens onmogelijk. ©Photo News

BTO (Belgian Travel Organisation), de beroepsvereniging van de reisbureaus, eist een schadevergoeding na de technische panne van vorige woensdag bij luchtverkeersleider Belgocontrol. Dat zegt algemeen secretaris Bernard Tuyttens. Door de panne werd het luchtruim enkele uren gesloten.

BTO zal komende maandag een aangetekende brief verzenden aan de CEO van Belgocontrol, de voorzitter van de raad van bestuur en aan de bevoegde minister Jacqueline Galant (MR). Ook zal het vragen om een onderhoud. Op een bijeenkomst van de leden woensdag werd overeengekomen om een schadevergoeding te eisen.

De precieze omvang van de claim is nog onduidelijk. BTO vroeg zijn leden om de kosten ten gevolge van de panne tegen komend weekend te berekenen en de cijfergegevens over te maken. Het gaat om extra personeelskosten en de kosten van alternatieve diensten die aan gestrande reizigers zijn verleend, zoals het inleggen van een busdienst.

Lufthansa

BTO reageert ook 'verontwaardigd' op de toeslag die de Lufthansa Groep, het moederconcern van Brussels Airlines, dinsdag aankondigde voor tickets die uitgeschreven worden via een Global Distribution System (GDS). 'Deze beslissing zal zeer negatieve gevolgen hebben voor bedrijven en reizigers', hekelt BTO.

'Het lijkt op een aanval tegen de GDS's. In werkelijkheid gaan de reisbureaus en ook en vooral hun klanten/reizigers lijden onder deze abrupte beslissing', klinkt het. 'Dit is een groot tijdverlies en onder het mom van 16 euro te sparen, kan de klant/reiziger geen prijzen meer vergelijken. Een verdoken manier om de prijs van vluchten kunstmatig op te trekken.'

Lufthansa gaf aan dat de toeslag van 16 euro er komt omdat de kosten die vandaag gepaard gaan met het gebruik van een GDS disproportioneel hoog zijn. 'Die kosten kunnen wij niet meer absorberen. Vergeleken met andere service- en systeempartners verdienen de luchtvaartmaatschappijen zelf steeds minder, terwijl zij wel de uiteindelijke aanbieder zijn van de vluchten', zei Lars Redeligx, chief commercial officer (CCO) van Brussels Airlines.

De 'distribution cost charge' zal niet van toepassing zijn op de tickets die aangekocht worden via de eigen reservatiekanalen van Lufthansa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud