Reisbureaus kunnen reizen soms niet terugbetalen

Zonder zorgen naar het Verenigd Koninkrijk reizen, gaat nog altijd niet. Wie het land binnen komt, moet twee weken in quarantaine blijven. ©doc

Reisbureaus kunnen reizen soms niet terugbetalen omdat het geld al naar de leveranciers is overgeschreven.

Voor reizen die geannuleerd werden voor 19 juni konden reisbureaus een tegoedbon uitgeven voor het volledig betaalde bedrag van de pakketreis. Die regeling werd ingeroepen om de impact van de coronacrisis op de reissector in te perken en om de belangen van reizigers te vrijwaren.

Voor reizen die na 19 juni geannuleerd worden, kunnen reizigers hun geld terugvragen of ze kunnen die reis omboeken. De meerderheid kiest voor dat laatste, al zijn er reizigers die hun geld terugvragen. Dat brengt reisbureaus in de problemen. Een terugbetaling is vaak moeilijk omdat het geld al naar de leveranciers, zoals luchtvaartmaatschappijen en hotels, is overgeschreven.

Verzekering

Momenteel mag naar 6 procent van de reisbestemmingen wereldwijd gereisd worden, waardoor er veel annuleringen zijn. Hoe lang het duurt voor mensen hun geld terugkrijgen, hangt af van de leveranciers, klinkt het bij de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR). 

'Reizigers moeten niet vrezen dat ze hun geld niet terugkrijgen', zegt Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van VVR. Als een reisbureau failliet gaat, komt de verzekering voor de reizigers tussen. 

Om sociale drama's in de sector te vermijden, hopen de reisbureaus dat het systeem met de tegoedbonnen wordt verlengd. In drie maanden werden ruim 200.000 tegoedbonnen voor meer dan 300 miljoen euro terugbetaald.

Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V) wijst er bij VTM Nieuws op dat de regeling met de bonnen die in maart is ingevoerd in strijd is met Europese regels. 'Bovendien is de overmachtsituatie weggevallen doordat sinds 15 juni opnieuw kan gereisd worden, waardoor een verlenging niet mogelijk is.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud