Reisbureaus: 'Tijdelijke werkloosheid nodig tot eind 2021'

De reissector wordt zwaar getroffen door de coronamaatregelen. ©Neckermann

De Belgische reisbureaus willen het systeem van tijdelijke werkloosheid wegens het coronavirus tot eind volgend jaar gebruiken.

6.000 werknemers van Belgische reisbureaus en reisorganisatoren zitten in het systeem van tijdelijke werkloosheid omwille van het coronavirus. Maar de looptijd van het flexibele systeem tot eind juni volstaat niet voor de toeristische sector. Volgens Koen van den Bosch, de topman van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR), moet de Belgische reissector tot eind 2021 kunnen gebruikmaken van de maatregel.

We moeten niet alleen wachten op het moment dat we opnieuw mogen reizen, daarna moet de verkoop ook opnieuw aanzwengelen.
Topman Vereniging van Vlaamse Reisbureaus
Koen van den Bosch

'Als je ziet dat Brussels Airlines een derde wil afslanken, weet je dat het aanbod zal verminderen in de toeristische sector', zegt Van den Bosch. 'We moeten niet alleen wachten op het moment dat we opnieuw mogen reizen, daarna moet de verkoop ook opnieuw aanzwengelen. Als we vanaf eind juni opnieuw alle werknemers in dienst moeten nemen, volgen een hoop faillissementen.'

Omzetverlies

De toeristische sector is door de vele lockdowns, reisbeperkingen en vliegverboden een van de zwaarst getroffen sectoren. De reissector noteert geen nieuwe boekingen, maar slaagt er ook moeilijk in gemaakte kosten te recupereren van hotels of luchtvaartmaatschappijen. De VVR berekende eerder dat de Belgische reisbureaus en reisorganisatoren in het meest negatieve scenario tegen juni 2 miljard euro omzetverlies lijden. Maart en april vormen traditioneel de populairste periode om een zomerreis te boeken. 

Omdat de reissector faillissementen vreest als klanten massaal geld terugeisen, besliste federaal minister van Consumentenzaken en Economie Nathalie Muylle (CD&V) dat de reissector een geannuleerde reis mag vervangen door een voucher. Met die tegoedbon kunnen gedupeerden voor hetzelfde bedrag later een nieuwe reis boeken. Onder druk van de Europese Commissie erkende Muylle later dat consumenten alsnog een terugbetaling van een reis kunnen vragen, maar hun geld pas na twaalf maanden kunnen opeisen.


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud