'Beperkt aantal vakantiebestemmingen leidt niet tot duurdere reizen'

©ANP

Door de stormloop op reizen moeten vakantiegangers deze zomer niet rekenen op de traditionele lastminutekortingen. Maar de touroperators ontkennen dat het beperkte aanbod aan Europese bestemmingen zal leiden tot een prijsopstoot.

Ondanks de dramatische cijfers die TUI woensdagavond presenteerde, lijkt het erop dat de Belgische reissector het ergste achter zich heeft. Nu de versoepelingen in de lucht hangen, voelen de reisbureaus de interesse dag na dag groeien. Bij TUI, dat tot nu 65 procent minder reizen kon boeken dan in het precoronajaar 2019, spreekt woordvoerder Piet Demeyere zelfs van een stormloop, zeker voor reizen in mei of juni. ‘We voelen aan alles dat mensen snakken naar een reis. Uit een enquête in maart bleek al dat 80 procent van de Belgen op reis wil deze zomer, maar dat ze nog afwachtten.’

De essentie

  • Door de versoepelingen stijgen de boekingen bij de touroperators in sneltempo.
  • Door het beperkte aanbod mag de consument dit jaar geen lastminutekortingen en promoties verwachten.
  • Door de hoge concurrentiedruk verwacht de sector ook geen forse prijsverhogingen.

Dat afwachten lijkt stilaan voorbij. ‘Vorige week hebben we 14 procent meer boekingen binnengekregen dan in dezelfde week in 2019’, zegt Demeyere. ‘En dat voor de 18 bestemmingen die we aanbieden, vooral op de Spaanse en Griekse eilanden die al in coronacode oranje zitten. We voelen dat mensen ook meer voor de zekerheid van een pakketreis kiezen, vanuit de slechte ervaring met annulering en terugbetaling vorig voorjaar.’

Toch wil Tim Van den Bergh, de marketing- en communicatiemanager van concurrent Sunweb, nuanceren. ‘De vraag is de voorbije tien dagen inderdaad gigantisch geweest. We krijgen 1.000 boekingen per dag binnen, gisteren waren het er zelfs 2.000. Maar je mag dat niet zomaar afzetten tegen mei 2019, omdat die maand in normale tijden nooit een piekmaand is. Die ligt in november, december en januari voor de vroegboekers, en vanaf half juni voor de lastminutereizigers. In januari halen we normaal tot 5.000 boekingen per dag, in mei 2019 was dat maar 600.’

De hoge concurrentiedruk zal de prijzen onder controle houden. Niet alleen van de andere touroperators, maar ook van disruptors als Ryanair en Booking.com.
Paul Demeyere
Woordvoerder TUI

Ook Frank Bosteels, de woordvoerder van Connections, vindt het te vroeg om te spreken van een stormloop, maar houdt er rekening mee dat de markt snel verzadigd kan raken. ‘Mensen kiezen in onzekere tijden liever voor de klassiekers, zoals Spanje Italië, Portugal en Griekenland. Bovendien zullen de inwoners van grote vakantielanden zoals Frankrijk, Italië en Spanje massaal in eigen land op vakantie gaan.’

Familiehotels

Het ziet er dus naar uit dat het zomeraanbod al bij al beperkt zal blijven. ‘Sowieso zal reizen alleen in Europa vlot kunnen’, zegt Demeyere. ‘Er zullen mondjesmaat meer bestemmingen van code rood naar code oranje gaan, maar het zal niet zijn zoals in een normaal jaar. Nu beschikken we nog maar over 20 procent van ons normale aanbod aan hotelkamers, ook al komen er elke week bij. We hopen op 75 procent van het normale volume te komen. Zeker de familiehotels zullen snel vollopen.’

Wie wacht op last minutes, valt waarschijnlijk uit de boot.
Frank Bosteels
Woordvoerder Connections

Het beperkte aanbod en de op gang komende vraag maakt dat vakantiegangers deze zomer niet moeten rekenen op lastminutekortingen of promoties op reguliere pakketreizen, klinkt het bij TUI. 'Op dit moment zal je nog wel promoties vinden voor moeilijk te verkopen trips van enkele dagen. Maar in juli en augustus gaan we ervan uit dat alles vanzelf zal vollopen.' Dat wordt beaamd door Sunweb en Connections. ‘Wie op last minutes wacht, valt waarschijnlijk uit de boot’, zegt Bosteels.

Maar de enorme vraag betekent ook niet dat de prijzen binnenkort fors stijgen. ‘In tegenstelling tot wat sommige concurrenten beweren, is er nog meer dan voldoende aanbod’, zegt Van den Bergh. ‘Nog maar 10 procent van de normale capaciteit is ingevuld.’ Volgens Demeyere is er ondanks de faillissementen in de sector ‘nog altijd veel concurrentiedruk', die de prijzen onder controle houdt. 'Niet alleen van de andere touroperators, maar ook van disruptors als Ryanair en Booking.com.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud