Walibi wil Plopsaland overtroeven

De jongste twee jaar is al 20 miljoen euro geïnvesteerd in Walibi Waver, onder andere in de nieuwe attractie Pulsar. ©© Kris Van de Sande - www.krisv

Plopsaland en Studio 100 zijn gewaarschuwd, want de Franse skioordengroep Compagnie des Alpes gaat Walibi voor 100 miljoen euro vernieuwen. 'We kunnen nog enorm groeien.'

Walibi Waver is helemaal terug van weggeweest. Ooit was het Waals-Brabantse pretpark, dat in 1975 opgericht werd door de Belg Eddy Meeùs en het vlaggenschip van zijn beursgenoteerde Walibi-groep werd, het grootste van ons land. Maar na Walibi’s verkoop aan het Amerikaanse Premier Parks in 1998 raakte het park op de dool. Het veranderde een paar keer van eigenaar en werd voorbijgestoken door Studio 100 en Plopsaland.

De huidige eigenaar, het beursgenoteerde Compagnie des Alpes , zette sinds zijn komst in 2006 geleidelijk orde op zaken.

1 miljoen
bezoekers
Walibi ontving in 2017 voor het eerst meer dan 1 miljoen bezoekers.

Vorig jaar haalde Walibi Waver zijn beste resultaten sinds het onder Franse vlag vaart. Het ontving in 2017 voor het eerst meer dan 1 miljoen bezoekers. Door de uitbreiding van de openingsperiodes, van het hotelaanbod en van de animatie steeg het aantal bezoekers in vier jaar met een vijfde en de omzet met een derde. Vandaag is Walibi Waver zelfs een van de meest rendabele pretparken van Compagnie des Alpes, dat zowel skioorden als pretparken uitbaat.

Aquapark

Dominique Marcel, CEO van Compagnie des Alpes. ©Antoine Doyen / HL

Maar de Fransen koesteren grotere ambities. Ze willen van Walibi Waver weer het grootste pretpark van ons land maken. ‘Walibi is het park met de grootste bekendheid in België en heeft een groot groeipotentieel’, benadrukt Compagnie-CEO Dominique Marcel. Om dat potentieel te benutten investeert de groep tussen 2016 en 2022 100 miljoen euro. ‘Binnen vier jaar zal Walibi helemaal in het nieuw zitten’, stelt François Fassier, directeur pretparken bij Compagnie des Alpes. De voorbije twee jaar werd al 20 miljoen euro geïnvesteerd, onder andere in de nieuwe attractie Pulsar die in 2016 in gebruik werd genomen.

Binnen vier jaar zal Walibi helemaal in het nieuw zitten.
François Fassier
Directeur pretparken bij Compagnie des Alpes

En daar blijft het niet bij. De Fransen willen hun activiteiten in heel België een boost geven. Zo krijgt het aan Walibi grenzende aquapark Aqualibi (450.000 bezoekers per jaar) een geldinjectie van 10 miljoen euro en wordt tegen 2019 17 miljoen euro geïnvesteerd om naast het Ieperse pretpark Bellewaerde (800.000 bezoekers) een indoorwaterpark te bouwen.

Spirouland

Compagnie des Alpes heeft bovendien nog een ijzer in het vuur op de Belgische markt. Het heeft zich geëngageerd voor de uitbouw van Spirouland, een themapark gewijd aan de stripfiguur Robbedoes, in het kader van Neo I. Dat project, de eerste fase van de herontwikkeling van de Heizelvlakte in Brussel, combineert het shoppingcenter Europea (met bijna 80.000 vierkante meter het grootste van België), wonen en entertainment.

Het Robbedoes-park op de Heizelvlakte moet 400.000 à 500.000 bezoekers per jaar lokken.

Spirouland en een nieuwe Kinepolis worden de trekkers van het vrijetijdsluik. Het Robbedoes-park, waarvoor Compagnie des Alpes 15 à 20 miljoen euro veil heeft, moet 400.000 à 500.000 bezoekers per jaar lokken. Wanneer het zal kunnen openen, blijft wel een groot vraagteken. Voor de eerste fase van de herontwikkeling van de Heizel wordt gemikt op 2022-2023, maar de vergunningen zijn nog niet rond.

Geloof

De investeringen zetten in de verf dat Compagnie des Alpes gelooft in de toekomst van de pretparken. De skioordengroep stapte pas in 2002 in de sector, maar ondertussen is die goed voor 42 procent van de omzet. De groei van de pretparkentak (8,4 procent) bedraagt het dubbele van die van de skioorden.

Waarom we zowel in skioorden als pretparken stapten? Bij beide draait het om kabels en katrollen.
Dominique marcel
Ceo compagnie des alpes

‘Dat was ooit anders. Toen we onze intrede deden in de pretparksector in 2002, waren de parken minder rendabel. We bleken te zijn ingestapt op een moment dat de prijzen erg hoog waren en werden geconfronteerd met een aantal moeilijkheden en verkeerde investeringen. Het heeft ons tien jaar gekost om orde op zaken te zetten. Nu plukken we er de vruchten van’, zegt CEO Dominique Marcel, die de komende jaren naar eigen zeggen vooral veel van de groeilanden verwacht.

Dat het een eigenaardige zet was om in pretparken te investeren, betwist hij. ‘Skioorden en pretparken hebben veel meer gemeen dan je zou denken. We stapten niet alleen in pretparken omdat ze complementaire hoogseizoenen met skioorden hebben. Bij beide draait het simpelweg om kabels en katrollen.’ Zo gaat 95 procent van alle investeringen van Compagnie des Alpes in de skioorden naar skiliften en kabelbanen. Dat in die oorden de aandacht voor een ‘totaalbeleving’ groeit, maakt de synergiemogelijkheden met de pretparkentak nog groter.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content