147 miljoen voor renovatie 'varkensneus'

De herschilderde 'varkensneus' met op de achtergrond nog een oud exemplaar ©Photo News

De NMBS trekt de volgende vijf jaar 147 miljoen euro uit voor de renovatie van 44 oude treinstellen. Dat moet het aantal zitplaatsen op termijn drastisch helpen verhogen. NMBS-topman Jo Cornu wil ook de beschikbaarheid van de vloot omhoog. Die bedraagt nu amper 77 procent.

Op de Centrale Werkplaats van de NMBS in Mechelen, met 1.340 werknemers de grootste van het land, stelde NMBS-topman Jo Cornu het eerste prototype voor van de volledig gerenoveerde MR 75-77, een exemplaar uit de late jaren 70, ook bekend als 'de varkensneus' dat volledig werd verbouwd tot een quasi nieuwe trein -weliswaar zonder airco - en dat dank zij de renovatie opnieuw 15 tot 20 jaar kan rijden.

De NMBS gaat de volgende vijf jaar 44 dergelijke treinstellen in Mechelen renoveren, goed voor een prijskaartje van 147 miljoen euro. 'Dat is 40 tot 50 procent goedkoper dan een nieuwe trein', is te horen. De treinen met elk 348 zitplaatsen zullen worden ingezet tussen Antwerpen en Turnhout en Antwerpen en Roosendaal.

De renovatie van oude treinen is een van de initiatieven van het spoor om het aantal zitplaatsen drastisch te verhogen. Het aantal reizigers is de afgelopen 15 jaar met 60 procent gestegen. 'Het verhogen van het aantal zitplaatsen is derhalve een van onze prioriteiten, aldus Cornu.

Tussen 2019 en 2030 wil Cornu het aantal zitplaatsen verhogen met 165.000 tot meer dan 400.000. Hoe snel alles kan gaan, zal afhangen van de investeringskeuzes die worden gemaakt. Zoals bekend moet het spoor de volgende vijf jaar 663 miljoen euro besparen.

Behalve renovatie van oude treinsstellen zal de verhoging van het aantal zitplaatsen voornamelijk gebeuren door de aankoop van nieuwe treinen. Dit jaar worden de laatste exemplaren geleverd van de 305 bestelde Desiro-stellen, nu goed voor een kwart van het totaal aantal zitplaatsen.Cornu onderhandelt momenteel met Bombardier en Alstom over de levering van ongeveer 1.300 dubbeldekrijtuigen, een order van naar schatting 3 miljard euro. Die treinen zouden in 2019 moeten geleverd worden maar Cornu en Bombardier bakkeleien nog over de prijs.

Bombardier wil dat de NMBS zo snel mogelijk bestelt, Cornu wil eerst een exacte prijs. 'Die hebben we nog altijd niet ontvangen', aldus Cornu die daarover een brief stuurde naar de Brugse treinbouwer, 'maar men heeft me recent beloofd dat er werk zal worden van gemaakt'.

Cornu wil ook de beschikbaarheid van zijn treinen verhogen. Nu rijdt gemiddeld  circa 77 procent van alle treinen. De rest is in groot onderhoud (13 procent) of defect (10 procent). Daarmee presteert de NMBS slechter dan het Europees gemiddelde. Daarom, aldus Cornu moeten de treinen meer preventief worden gescreend, moeten het ploegenwerk in de werkplaatsen worden uitgebreid en moeten sommige werkplaatsen gemoderniseerd. Er zal ook worden gestreefd naar een grotere standaardisering van de vloot.  Dat moet het onderhoud en het bijhouden van onderdelen vergemakkelijken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud