Antwerpse taxi's moeten in 2025 elektrisch rijden

In Brussel rijden al langer elektrische taxi's van het Chinese merk BYD rond. ©Photo News

De Antwerpse taxisector eist steunmaatregelen om tegen 2025 volledig over te schakelen op alternatieve brandstoffen.

Vanaf 1 januari 2025 moeten alle vergunde taxi's in Antwerpen op alternatieve energie rijden.

2
Vandaag rijden amper 2 van de 450 taxi’s in Antwerpen op elektriciteit.

Dat heeft de Antwerpse schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) beslist. Op die manier wil Antwerpen, waar vandaag amper 2 van de 450 taxi's op elektriciteit rijden, een groene taxistad worden.

De taxibedrijven kunnen kiezen tussen plug-inhybrides, die een elektrische aandrijving met een diesel- of benzinemotor combineren, of een aandrijving op elektriciteit, brandstofcellen, waterstof of cng (aardgas). Auto's die nog op diesel rijden, riskeren in 2025 hun vergunning kwijt te raken.

Voor nieuw vergunde taxi's gaat de regel al vroeger in. Vanaf 1 januari 2018 krijgen taxibedrijven enkel een nieuwe vergunning voor auto's die op alternatieve energie rijden. Maar die regel geldt maar voor enkele tientallen voertuigen.

Verlies

De taxisector houdt zijn hart vast voor de nieuwe maatregel. Vooral kleine taxibedrijven (met één voertuig) vrezen dat elektrische taxi's veel minder rendabel zullen zijn. Terwijl een klassieke dieseltaxi uit 100 euro omzet 3 euro winst puurt, zou een elektrische taxi met 18 euro verlies overblijven. Dat blijkt uit een onderzoek van het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven.

Elektrische taxi's verliezen tijd tijdens het opladen en kunnen minder verre afstanden afleggen.
Pierre Steenberghen
Taxibedrijvenfederatie GTL

'De onderhouds- en verbruikskosten van een elektrische taxi liggen weliswaar lager, maar de aankoopkosten hoger', legt Pierre Steenberghen van de taxibedrijvenfederatie GTL uit. 'Elektrische auto's zijn nog altijd erg duur. Wij wachten op de nieuwe modellen met lagere prijzen, die de komende jaren zullen uitkomen.'

Steenberghen wijst erop dat e-taxi's ook minder efficiënt ingezet kunnen worden. 'Elektrische taxi's verliezen tijd tijdens het opladen en kunnen minder verre afstanden afleggen. Veel taxi's rijden 24 uur per dag en leggen in één shift makkelijk 400 kilometer af. Dat lukt niet meer met een taxi met een bereik van 300 kilometer.'

Steun

De taxisector eist dan ook steunmaatregelen van het Antwerpse stadsbestuur. Zo vraagt de sector meer laadpalen en vooral snellaadpunten, een subsidie voor de aankoop van een e-auto of een extra vergoeding van 20 eurocent per gereden kilometer, zoals in München.

'Je kunt niet zeggen: de markt moet het oplossen en de taxibedrijven moeten hun plan trekken', waarschuwt Steenberghen. 'Dan zullen de taxibedrijven de extra kosten moeten afwentelen op hun klanten.'

Maar schepen Kennis is terughoudend. 'Het moet behapbaar blijven voor de taxibedrijven. Maar het heeft geen zin om nu al elektrische laadpalen te plaatsen voor taxi's als later blijkt dat ze voor cng of een andere brandstof kiezen.'

Uitstel

Aanvankelijk wilde het Antwerpse stadsbestuur de taxisector al binnen twee jaar de verplichting opleggen om zijn diesels aan de kant te zetten. Maar onder druk van de sector werd die verplichting uitgesteld.

Gevreesd werd dat de taxibedrijven in dat geval langer dan gepland met hun oude diesels zouden rijden, wat de luchtkwaliteit in de stad net zou verslechteren.

Brussel

In Brussel maken elektrische taxi's al langer deel uit van het straatbeeld. De Chinese autobouwer BYD (Build Your Dreams) leverde in 2014 50 e-taxi's in de hoofdstad. Maar Brussel is volgens de GTL niet met Antwerpen te vergelijken.

'In Brussel zijn er enorm veel korte taxiritten. Daar kun je met veel korte ritten meer klanten vervoeren', zegt Steenberghen. 'In Antwerpen doe je snel langere afstanden, zoals naar Zaventem.'

Midden oktober moet de Antwerpse gemeenteraad het voorstel van schepen Kennis nog goedkeuren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud