Britten pushen ferrylijn Ramsgate-Oostende

©REUTERS

De Britse regering dringt aan op de opening van een vrachtferrylijn tussen Ramsgate (Zuid-Engeland) en Oostende. Dat moet een logistieke flessenhals bij de brexit helpen vermijden.

Over de opstart van de ferrylijn Ramsgate-Oostende wordt al enkele maanden - en zelfs jaren - gespeculeerd, maar nu komt het dossier in een stroomversnelling. Het Britse ministerie van Transport legt zelf contacten met rederijen en port hen aan om de verbinding Ramsgate-Oostende in hun planning op te nemen, zo ving de nieuwsdienst Bloomberg op.

Dat heeft alles te maken met de vrees voor een harde brexit - een ongeordend Brits vertrek uit de EU - op de deadlinedatum 29 maart 2019. De opening van een lijn voor vrachtvervoer vanuit Ramsgate zou de druk op Dover, Europa's drukste ferryhaven, verminderen en het risico op ellenlange vrachtwagenfiles inperken. De douaneverplichtingen kunnen volgens sommige brexit-scenario's tot 45 minuten per vrachtwagen oplopen, wat tot een enorme flessenhals zou leiden. In Dover passeren 10.000 vrachtwagens per dag, die via 120 ferry's vervoerd worden.

Volgens Bloomberg denkt de Britse overheid daarom aan Ramsgate-Oostende als bijkomende lijn voor roroverkeer (roll on, roll off), waarbij ferry's volgeladen vrachtwagens over zee vervoeren, die na aankomst meteen kunnen doorrijden naar het snelwegennet. De ferryverbinding (ruim 100 kilometer in rechte lijn) zou eventueel doorgetrokken kunnen worden tot Rotterdam. Het havenbestuur van Dover vindt zo'n bijkomende verbinding met het Europese continent overbodig, omdat ze zelf alles beweert aan te kunnen. Maar de centrale overheid is liever op het ergste voorbereid.

In de schaduw van die crisisplannen op het hoogste overheidsniveau, wordt er op het terrein discreet onderhandeld tussen het havenbestuur van Oostende, de haven van Ramsgate en Seaborne Freight, een Britse rederij die van de verbinding haar hoofdactiviteit hoopt te maken. Op de website van Seaborne Freight lijkt het zelfs of de dienst al bestaat, maar zover is het nog niet. Er zijn nog geen contracten getekend. De gesprekken gaan niet over Rotterdam, maar alleen over de lijn Oostende-Ramsgate.

Transitmigranten

'Er is nog geen witte rook, er zijn nog verschillende horden', zegt kandidaat-burgemeester Bart Tommelein (Open Vld), die dezer dagen met N-VA, Groen en CD&V onderhandelt over een bestuursakkoord. 'De nieuwe bestuurscoalitie staat positief tegenover de ferrylijn, maar alleen op voorwaarde dat ze economisch rendabel is, er voldoende financiĆ«le garanties zijn en de veiligheid gegarandeerd is.' 

In Oostendse politieke kringen is men er zeer van bewust dat een nieuwe lijn naar het VK transitmigranten kan aanzuigen die zich in de vrachtwagens richting Ramsgate willen verschuilen. Bij het havenbestuur liggen de scenario's al klaar om bij een deal meteen over te gaan tot offertes voor de nodige veiligheidsinvesteringen, zoals camera's en omheiningen, en tot afspraken met de haven- en zeevaartpolitie.

60 extra jobs

Het havenbestuur van Oostende geeft zelf pas commentaar als de zaak helemaal rond is, nadat vorig jaar nog te vroeg de melding kwam van een deal. Toen was er sprake van drie schepen en zes afvaarten per dag.

De nieuwe route met Ramsgate kan leiden tot de komst van transportbedrijven die van Oostende een logistieke draaischijf willen maken. Seaborne Freight denkt eraan in zowel Ramsgate als Oostende aan te werven, maar heeft nog geen concrete vacatures uitgeschreven. Ontslagnemend burgemeester Johan Vande Lanotte (sp.a) sprak tijdens de recente kiescampagne over mogelijk 60 extra jobs. 

Als de vrachtferrylijn er komt, knoopt de badstad weer aan met haar verleden. De haven van Oostende was decennia bekend om zijn RMT-ferry's (Regie voor Maritiem Transport) tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk, maar de RMT werd eind jaren negentig stopgezet en ook zijn laatste opvolger TransEuropa Ferries liep in 2013 op de klippen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content