Brusselse ‘Tinder voor carpooling' spaart rit rond de wereld uit

©Dieter Telemans

De Brusselse start-up Kowo heeft een app gebouwd die werknemers makkelijk laat carpoolen. Sinds september heeft de app al 40.000 autokilometers uitgespaard.

De eigen auto laten staan en samen met een collega naar het werk rijden? Het zou de alsmaar langer wordende files kunnen inkorten, maar toch zetten veel Belgen de stap niet. ‘Er zijn twee grote barrières: de administratieve rompslomp en de beperking van de vrijheid’, zegt Nicolas Rampelbergs, sinds maart de CEO van Kowo.

Profiel Kowo

  • Carpoolapp voor woonwerkverkeer.
  • Opgericht in 2016.
  • Eigendom van de Brusselse start-upstudio Barefoot & Co.
  • Klanten: onder meer D’Ieteren, ING, Carrefour, Adecco en Elia.
  • Omzet (2017): 300.000 euro.
  • Wil in 2018 winstgevend zijn
  • Kantoor in Elsene, vier werknemers.
  • Eindigde woensdag in Portugal derde in de award ‘Smart Mobility Start-up of the Year’.

De Brusselse start-up bouwde een app om collega’s die willen carpoolen automatisch te koppelen. Geïnteresseerde chauffeurs moeten op de app een vertrektijdvenster van 30 minuten, hun maximale omrijtijd en het aantal vrije plaatsen ingeven. Elke avond om 19 uur legt een algoritme de ‘koppels’ voor de volgende dag vast. Net voor het vertrek krijgen de chauffeur en de passagier een herinnering, na de rit kunnen ze elkaar met sterren beoordelen. Daardoor lijkt Kowo wel het carpoolalternatief van de datingapp Tinder.

Bovendien garandeert Kowo dat carpoolers op hun werk raken. Mocht de chauffeur ziek worden of plots een andere afspraak hebben, kunnen passagiers dankzij een verzekeringspolis van AXA gratis met de taxi naar het werk. Dat enkel werknemers die hun rit aanmelden de ‘destination guarantee’ krijgen, verzekert de inkomstenstroom van Kowo.

Bedrijven die hun personeel de app willen aanbieden, moeten een ‘pack’ kilometers kopen. Voor 7.000 euro kunnen werknemers 100.000 kilometer carpoolen, wat neerkomt op een prijs van 7 eurocent per kilometer. Op die manier verminderen bedrijven hun kosten voor bedrijfswagens, parking en benzine, terwijl de chauffeur in bepaalde gevallen een fiscaal voordeel krijgt én zijn collega’s beter leert kennen. ‘Carpoolen verbetert ook de sociale contacten’, zegt Rampelbergs.

De app is een succes. Sinds de lancering in september carpoolden de werknemers van de zeven klanten van Kowo, zoals ING, D’Ieteren en Carrefour, al 40.000 kilometer. ‘Het moeilijkste is om mensen de app te laten downloaden en een eerste keer te gebruiken. Nadien blijven ze het doen’, zegt Rampelbergs, die na drie jaar werken voor het afvalbedrijf Suez in Australië zin kreeg in iets nieuws (‘De sector maakte me niet uit’).

Ondanks zijn alternatieve mobiliteitsdromen staat Kowo ook symbool voor de professionalisering van de start-upsector. Kowo maakt deel uit de Brusselse ‘start-upstudio’ Barefoot van Augustin van Rijckevorsel, die tijdens het interview binnenwandelt om de CEO richtlijnen te geven.

Ons doel is om ooit opgekocht te worden door het Franse autodeelplatform BlaBlaCar.
Nicolas Rampelbergs
CEO Kowo

Kowo, opgericht in 2016, moet volgend jaar winst maken en heeft uitbreidingsplannen in Frankrijk. Dat het Franse autodeelplatform BlaBlaCar onlangs een app voor woonwerkverkeer lanceerde, past dan ook perfect in de strategie van Barefoot. ‘Ons doel is om ooit opgekocht te worden door BlaBlaCar’, zegt Rampelbergs. ‘Dat moet binnen twee à drie jaar zijn. Het is niet de bedoeling om van Kowo een unicorn (bedrijf met een beurswaarde van meer dan 1 miljard dollar, red.) te maken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content