Advertentie

Bus steeds meer alternatief voor trein

Het nog jonge Megabus vervoerde vorig jaar op enkele maanden tijd al 50.000 passagiers van en naar Brussel. ©Peter Hilz/Hollandse Hoogte

Intercitybusdiensten kennen een toenemend succes, als aanvulling op, maar ook ten koste van de trein. Het nog jonge Megabus vervoerde vorig jaar op enkele maanden tijd al 50.000 passagiers van en naar Brussel.

Vorig jaar lanceerde de lowbudgetmaatschappij, die een onderdeel is van de Britse trein- en busgroep Stagecoach, een netwerk van diensten. Megabus bedient zo vanuit de Belgische hoofdstad Parijs, Amsterdam en sinds kort ook Keulen, Frankfurt, Stuttgart en Munchen. Na nauwelijks drie maanden bereikte de vervoersmaatschappij al de kaap van 50.000, zo meldt ze in een persbericht.

'Intercitybusdiensten kennen een toenemend succes', zegt Geert Van Lierde, medewerker van het vakblad Personenvervoer en buswatcher. 'Het voorbije jaar is Brussel, dat al een belangrijk spoorknooppunt is voor het treinverkeer, uitgegroeid tot een draaischijf voor het langeafstandsbusvervoer'. De komst van Megabus én het succes van die Britse maatschappij vormt een nieuwe etappe in dat verhaal.

De klanten, vooral maar niet uitsluitend jongeren, zijn vooral gecharmeerd door de lage tarieven. Een ticket bij Megabus kan al vanaf 1 euro enkel, al is het niet eenvoudig een rit tegen die prijs op de kop te tikken. Maar een bustrip is vaak ook sneller en efficiënter dan de trein. Van Lierde: 'Om van Antwerpen in Eindhoven te geraken zou je drie keer moeten overstappen, de bus brengt je er rechtstreeks naartoe.

In dat geval gaat het om IC Bus, een dochter van Deutsche Bahn. Want Megabus is niet de enige vervoersmaatschappij die het gat in de markt ontdekte. Eurolines rijdt al sinds 1985 tussen Europese steden en bouwde een netwerk uit van meer dan 600 bestemmingen. Tussen Parijs en Brussel rijdt dit bedrijf liefst 12 keer per dag, een frequentie vergelijkbaar met Thalys al is die natuurlijk ruim twee keer sneller.

Maar het intercitybusvervoer kreeg vooral nieuwe impulsen door de Europese verordening die cabotage (het vervoer tussen twee punten in een zelfde land) toelaat sinds januari 2013. Daardoor steeg het aantal busdiensten binnen Duitsland tot meer dan 250. In ons land is van een vrije markt voor personenvervoer nog geen sprake. Daar behouden de regionale vervoersmaatschappijen als De Lijn en de TEC een monopolie.

Intussen opereren vanuit Brussel naast Eurolines en Megabus nog twee andere grote spelers, met name het eerder genoemde IC Bus maar ook iD Bus, een dochter van de Franse spoorwegen.

Megabus zorgt ook voor lokale tewerkstelling want haar 6 Belgische bussen werden gebouwd bij Van Hool in Lier en ze worden onderhouden bij touringcarbedrijf Bell Tours in Sint-Pieters-Leeuw, waar het vervoerbedrijf ook zijn depot heeft. Bovendien zijn het 30-tal chauffeurs bij Megabus België allemaal Belgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud