‘Dit wordt een van de beste kwartalen ooit voor Euronav'

De Antigone, een in 2015 gebouwde VLCC van Euronav ©Euronav

Hugo De Stoop, de CEO van de Belgische tankerrederij, ziet de vrachttarieven voor supertankers tot het einde van het jaar op een erg hoog peil blijven.

Dat zal voor Euronav  resulteren in ‘een van de beste kwartalen die we ooit kenden’, zegt De Stoop in een gesprek met Financial Times.

De vrachttarieven voor VLCC’s (tankers met een laadvermogen van 200.000 tot 320.000 ton) stegen eerder deze maand tot meer dan 200.000 dollar per dag. Een maand geleden werd nog 40.000 dollar per dag neergeteld.

De opstoot gebeurde nadat de Verenigde Staten sancties hadden uitgevaardigd tegen twee dochterbedrijven van de Chinese rederijgroep Cosco. Zij werden ervan verdacht betrokken te zijn bij de verkoop van Iraanse olie.

Er zijn nog factoren die de vrachttarieven hoger stuwen: Amerikaanse sancties tegen Iran en Venezuela, de aanslagen op Saoedische olie-installaties, de stijgende Amerikaanse olie-uitvoer en het feit dat heel wat olietankers in droogdok gaan voor de installatie van scrubbers.

Dat zijn grote installaties die de uitstoot van de scheepsmotoren zuiveren en het zwaveldioxidegehalte reduceren tot 0,5 procent, het maximumpercentage dat de nieuwe regelgeving IMO 2020 toelaat. Tankers met scrubbers kunnen op (goedkope) zware brandstof blijven varen. Schepen zonder scrubbers moeten overschakelen op (duurdere) zwavelarme fuel.

Verstoord tankeraanbod

Volgens De Stoop zijn de vrachtprijzen op de spotmarkt – waar schepen per reis worden bevracht – vorige week teruggevallen tot circa 100.000 dollar, maar dat is nog altijd hoog. De Euronav-topman ziet de vrachttarieven tot het einde van het jaar hoog blijven. Hij verwacht dat het tankeraanbod opnieuw verstoord kan worden omdat onduidelijk is hoeveel schepen tijdelijk uit de vaart verdwijnen om scrubbers te plaatsen.

Voor het hele vierde kwartaal rekent De Stoop op een gemiddeld VLCC-tarief tussen 65.000 en 75.000 dollar. Euronav, dat 90 procent van zijn vloot op de spotmarkt inzet, zou daardoor afstevenen op een van de beste kwartalen in zijn geschiedenis. De rederij heeft ervoor gekozen op zwavelarme fuel te varen en zal dus geen tankers moeten missen voor aanpassingen in droogdok.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect