Elektrische deelsteps rollen België binnen

Troty-CEO Jean-Paul De Ville ©Kristof Vadino

De start-ups Bird en Trotty willen binnenkort elektrische deelsteps lanceren in Antwerpen.

Deelsystemen voor elektrische steps staan op het punt na tal van Amerikaanse steden ook België te veroveren. Twee start-ups willen hun elektrische trotinettes binnenkort op de Antwerpse straten zetten. 

Vooraan in de strijd loopt de Californische start-up Bird. Het bedrijf, pas een jaar geleden opgericht, richt na een razendsnelle expansie in de VS zijn blik op Europa. Bird is sindskort actief in Parijs en Tel Aviv.

Vorige maand verschenen op Facebook advertenties waarin Bird op zoek ging naar geïnteresseerde Brusselaars, meldde de krant De Morgen eerder.  

Een woordvoerder van Bird geeft toe dat het bedrijf 'positieve gesprekken had met een aantal Belgische steden. Dat is vooral het geval in Antwerpen.' Bird hoopte daar aanvankelijk op te starten voor het grote technologiefestival SuperNova eind september.

Maar Bird kan in Antwerpen nog niet van start gaan. Nadat het stadsbestuur een licentiesysteem voor deelfietsen en deelscooters opzette, werkt Antwerpen ook aan een gelijkaardig reglement voor andere gedeelde voertuigen, zoals steps of Segway's. 

Wanneer dat reglement klaar zal zijn, kan het kabinet van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) nog niet zeggen. Een opstart nà de zomer lijkt voor de e-step niet ideaal. 'Het is onze ambitie om te starten in Antwerpen zodra we dat wettelijk mogen', zegt de woordvoerder van Bird. 

Brussel

Ook een Brusselse start-up wil een test starten in Antwerpen. Troty biedt vandaag al elektrische deelsteps aan in Brussel. De start-up plaatste in juli 60 steps in en rond de Europese wijk. Net als bij Bird gaat het om een free floating-systeem. Gebruikers kunnen de steps met een app makkelijk boeken en ontgrendelen.

Dankzij een GPS-systeem kunnen ze de steps overal afzetten of oppikken. Gebruikers betalen een startvergoeding van 1 euro per ontleenbeurt en nadien 15 eurocent per gereden minuut. De steps kunnen 25 km/u rijden en raken met een opgeladen batterij 30 kilometer ver. 's Avonds pikt Troty alle elektrische steps op om ze 's nachts te laten opladen. 

Twee maanden na de opstart zijn al 8.000 Brusselaars gevallen voor de wendbare en snelle e-trotinettes. Troty noteerde naar eigen zeggen al 12.000 gestepte ritten.

'Het merendeel gebruiken Troty voor woon-werkverkeer of om van het metrostation naar hun werk te rijden', zegt mede-eigenaar Dorsan van Hecke. '30 procent van de ritten worden gemaakt voor toeristen, die de step een halve dag gebruiken.'

Miljarden

Troty wil volgend jaar zijn Brusselse vloot uitbreiden tot 200 e-steps en zijn werkingsgebied uitbreiden. Dat lijkt peanuts in vergelijking met het wapenarsenaal waarover Amerikaanse of Aziatische step-start-ups beschikken.

Een jaar na zijn oprichting heeft Bird al meer dan 400 miljoen dollar kapitaal opgehaald. De start-up van CEO Travis VanderZanden wordt op bijna 2 miljard dollar gewaardeerd. 

Concurrent Lime haalde op een jaar tijd al 335 miljoen dollar op bij investeerders. Dat leidde tot een waardering van 1,1 miljard dollar.

Of Lime naar België wil afzakken, is nog niet duidelijk. Een woordvoerder van de start-up wil enkel kwijt dat het bedrijf, dat al in Berlijn, Madrid en Parijs actief is, momenteel aanvullende markten verkent. 

De Brusselse start-up Wemoov, die elektrische steps verhuurt aan bedrijven, is sceptisch over het potentieel van free floating voor steps. 'Het systeem is niet rendabel', vindt mede-eigenaar Frédéric Vermylen. 'Er is veel diefstal dus je hebt heel veel cash nodig.'

Toch heeft Troty geen schrik van de Amerikaanse concurrenten. 'Wij zijn heel nauw betrokken bij het beleid, hebben al een comfortabele klantenbasis en een goede dienstverlening', zegt Dorsan van Hecke.

Strooifietsen

Bovendien zijn het niet altijd de grootse en rijkste start-ups die het spel winnen. Zo besliste San Francisco eind augustus om de wildgroei aan e-deelsteps aan banden te leggen door maar aan twee bedrijven een licentie te geven. De onbekende startups Skip en Scoot haalden die felbegeerde licentie voor de neus van Bird en Lime binnen.

Ook de Aziatische slimme deelfietsendie in september vorig jaar plots de Brusselse straten overspoelden, zijn alweer verdwenen uit het straatbeeld. Uitbaters Obike en GoBeeBike kregen veel kritiek omdat honderden 'zwerffietsen' voetpaden en parken blokkeerden. Dat was de aanleiding voor Brussel, Antwerpen en Gent om een eigen reglement uit te werken. 

Obike uit Singapore is intussen failliet. Belgische alternatieven zoals Mobit (onder meer Antwerpen, Kortrijk en Mechelen) en Cloudbike (Antwerpen) zijn wel nog op kleinere schaal en met betere fietsen actief.

De Liefde tussen Uber en Bird

De Amerikaanse taxi-app Uber speelt een opvallende rol in de plots opkomst van elektrische deelsteps.

Uber nam samen met Google-moederbedrijf Alphabet deel aan de kapitaalverhoging van 335 miljoen euro die Lime onlangs doorvoerde. De investeringsmaatschappij Sequoia Capital, die onder meer belangen heeft in Uber, Google en Apple, stapte dan weer in Bird.

De stepstart-ups zijn voor Uber erg interessant. De omstreden taxigigant ziet zichzelf graag als volwaardige aanbieder van lokale stedelijke mobiliteit, van auto's over fietsen tot steps. Daarom legde Uber in de lente nog 200 miljoen dollar op tafel voor het elektrische deelfietsenbedrijf Jump, dat binnenkort in Europa wil landen. Als Uber de steps in zijn app integreert, kunnen Bird of Lyme een reuzesprong maken in hun klantendatabase.

Ook op personeelsgebied zijn Uber en Bird nauw verbonden. Bird-CEO Travis VanderZanden is een van de weinig topmanagers die zowel voor Uber als Lyft werkte. 

Met Bart de Liefde haalde Bird vorige maand een opmerkelijke lobbyist binnen. De Nederlander was jarenlang parlementslid voor de liberale VVD, maar ruilde de politiek van de ene op de andere dag in voor een lobbyfunctie bij Uber. Die plotse overstap kwam de Liefde op veel kritiek te staan aangezien hij zich in het Nederlandse parlement altijd als grootste verdediger van Uber had opgeworpen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content