Euronav koopt drie milieuvriendelijke supertankers

De Alice, een jonge VLCC uit de vloot van Euronav

De Belgische tankerrederij maakt gebruik van de marktverstoring door het coronavirus om tegen een interessante prijs haar vloot te verjongen.

Belangrijk om op te merken: Euronav bestelt zelf geen schepen. De tankeroperator neemt drie bestaande nieuwbouwcontracten over en doet de tankervloot dus niet aangroeien. Overcapaciteit lag de voorbije jaren meermaals aan de basis van langdurige crisissen in de tankersector die gekenmerkt werden door lage, onrendabele vrachttarieven.

Euronav koopt drie VLCC's (supertankers van 200.000-320.000 ton) die momenteel in aanbouw zijn bij Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) in Zuid-Korea. De rederij legt in totaal 280,5 miljoen dollar op tafel of 93,5 miljoen per schip. De overname wordt volledig gefinancierd uit de beschikbare liquiditeit en uit bestaande kredieten. Van wie Euronav de nieuwbouworders overneemt, zegt de rederij niet.

Scrubbers

De nieuwbouwtankers zijn zogenaamde Eco-VLCC's, die minder vervuilend zijn. Ze worden alle drie uitgerust met scrubbers die de uitlaatgassen reinigen en met systemen om het ballastwater te behandelen.

Het plaatsen van scrubbers is een van de mogelijkheden die scheepvaartbedrijven hebben om te beantwoorden aan IMO 2020, de nieuwe internationale regelgeving voor de uitstoot van zeeschepen. Euronav koos er tot dusver voor zijn tankers op zwavelarme fuel te laten varen, maar zal nu toch enkele met scrubbers uitgeruste schepen in de vloot tellen.

Opportuniteit

De oplevering van de Eco-VLCC's is voorzien op het einde van het derde kwartaal van 2020, in januari 2021 en februari 2021. Dat betekent dat de tankers nog tijdens het winterseizoen 2020/21 in de vaart zullen komen, 'wanneer de vrachttarieven gewoonlijk het hoogst zijn'. Dankzij de drie nieuwe schepen zal de gemiddelde leeftijd van de VLCC-vloot van Euronav opnieuw dalen.

Met deze investering speelt Euronav in op de moeilijke periode die de tankermarkt momenteel kent ten gevolge van het coronavirus. China voert momenteel veel minder aardolie in ten gevolge van de drastische maatregelen om het virus te bestrijden.

'De huidige verstoringen in de vrachtmarkt hebben Euronav een opportuniteit geboden om ons inziens op lange termijn waarde te creƫren voor al onze stakeholders', zegt CEO Hugo De Stoop in een persbericht.

Ondanks de 'aanzienlijke maar tijdelijke tegenwind die de economische activiteit in het Verre Oosten trotseert ten gevolge van het coronavirus' gelooft hij dat de markt van de grote olietankers fundamenteel constructief blijft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud