Euronav moet op zoek naar nieuwe kapitein

Paddy Rodgers kapt na ruim 18 jaar met Euronav. ©wim kempenaers (wkb)

De olietankerrederij ziet onverwachts haar topman Paddy Rodgers vertrekken om ‘andere opportuniteiten’ te grijpen. Zijn opvolger zal een groep erven in goede financiële gezondheid, maar in een erg uitdagende sector.

Rodgers leidt het beursgenoteerde Euronav  , de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld, al sinds 2000. Eerder bekleedde hij juridische en managementfuncties bij de rederij CMB van de Antwerpse familie Saverys.

Zijn mandaat als CEO liep nog tot 2020, maar Rodgers geeft er een jaar eerder de brui aan. Wat hij gaat doen, is nog niet duidelijk. Maar dat er nog geen opvolger is, geeft aan dat zijn vertrek onverwacht komt.

Die opvolger zal een bedrijf in een uitdagende sector erven. De business van het Belgische Euronav schippert constant tussen over- en ondercapaciteit en sterk schommelende vrachtprijzen, waardoor beslissingen over miljoeneninvesteringen in nieuwe tankers een grote financiële impact kunnen hebben. Daar komt nog bij dat de milieuregelgeving steeds strenger wordt en dat de wereldwijde oliemarkt de speelbal is van geopolitieke krachtmetingen.

Stevige balans

Rodgers is er de voorbije twee decennia goed in geslaagd Euronav door die moeilijke wateren te loodsen. Het bedrijf, dat in 1995 ontstond via een joint venture van het Franse European Navigation Company met CMB en dat in 2015 naar de beurs trok, schreef vorig jaar rode cijfers door de zware overcapaciteit en de lage tarieven in het tankertransport. De recente signalen dat de wereldeconomie afkoelt, dreigen die situatie langer te doen duren dan verwacht.

Maar Euronav heeft een stevige balans, voldoende schaalgrootte en moderne schepen. Het is daarmee goed geplaatst om volop te profiteren als de sector uit het dal kruipt. Daarvoor is het wachten tot er voldoende oudere schepen uit de vaart worden genomen.

De kroon op het werk van Rodgers was de fusie met de rederij Gener8 afgelopen jaar, waardoor Euronav met een vloot van meer dan 70 schepen alleen nog de Chinese staatsrederij Cosco voor zich moet dulden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect