Advertentie

Euronav maakt kwantumsprong

De TI Europe, een supertanker die nu al deel uitmaakt van de Euronav-vloot ©Euronav

Euronav neemt 15 moderne supertankers (VLCC’s) over van de Deense scheepvaartgroep Maersk. Met deze acquisitie van bijna 1 miljard dollar, neemt de Belgische tankerrederij het voortouw in de consolidatie van de sector en wordt haar VLCC-vloot meer dan twee keer zo groot.

De geruchten die al enkele dagen circuleerden en die de aanleiding waren om maandag de notering van het aandeel Euronav op Euronext Brussel op te schorten, worden dus bevestigd. De tankerrederij Euronav slaat een grote slag en koopt de volledige VLCC-vloot van Maersk Tankers Singapore.

VLCC’s (very large crude carriers) zijn grote olietankers met een capaciteit tussen 200.000 en 320.000 ton en zijn de ‘werkpaarden’ die worden gebruikt om grote volumes aardolie te vervoeren op de grote scheepvaartroutes.

Euronav telt voor de 15 schepen van Maersk in totaal 980 miljoen dollar, omgerekend 720 miljoen euro, neer. Ter vergelijking: dat is een kleine helft van de huidige 1,68 miljard euro ondernemingswaarde (470 miljoen beurswaarde + 1,21 miljard schulden) van de Belgische rederij.

Het gaat om jonge, moderne tonnage met een gemiddelde leeftijd van slechts 4 jaar. De schepen zullen een voor een worden aangekocht en geleverd worden tussen eind januari en eind 2014.

Dat laatste tijdstip geldt voor een enkel schip dat momenteel nog onder tijdbevrachting is. De 15 VLCC’s zullen uitgebaat worden binnen de Tankers International-pool, die mede door Euronav werd opgericht.

Consolidatie

Met deze aankoop positioneert Euronav zich in de stilaan herstellende tankermarkt. Die lag zowat drie jaar lang in de lappenmand als gevolg van een onevenwicht tussen vraag en aanbod van de verschepingscapaciteit – zeg maar overcapaciteit. De onrendabele vrachttarieven die daaruit voortvloeiden, brachten heel wat spelers in de problemen, maar dankzij goed beheer wist Euronav te overleven.

Wat zijn VLCC’s?

- grote olietankers met een capaciteit tussen 200.000 en 320.000 ton

- de ‘werkpaarden’ van de sector

- vervoeren grote volumes aardolie op de grote routes.

De rederij, die voor een kleine 40 procent in handen is van Marc en Virginie Saverys en voor 20 procent van de familie Livanos, ziet deze deal ‘als de eerste stap richting een bredere consolidatie van de wereldwijde tankervloot’, klinkt het in een persbericht. De consolidatie zal gepaard gaan ‘met synergievoordelen en een verdere logistieke optimalisering die alle stakeholders van de vennootschap ten goede zal komen’.

Maersk had zijn VLCC-vloot niet officieel in de etalage geplaatst, maar in november zei de groep wel voortaan te willen focussen op het segment van de productentankers. Dat zijn kleinere tankers die gebruikt worden voor het vervoer van geraffineerde producten.

Wie controleert Euronav?

  • Marc Saverys: 27,7%
  • Virginie Saverys: 9,8%
  • Familie Livanos: 20%
  • Eigen aandelen: 3,2%
  • Beurs: 39,3%

In de overnamestrijd rond de VLCC’s van Maersk zet Euronav zijn concurrent General Maritime (Genmar) een hak. Het zag er lange tijd naar uit dat Genmar deze vloot van supertankers zou binnenhalen, maar volgens gespecialiseerde scheepvaartmedia als Lloyd’s List en Tradewinds kreeg het bedrijf de vereiste financiering niet tijdig rond.

Wall Street

Euronav slaagde daar wel in, maar momenteel is nog niet duidelijk op welke manier. De rederij zal daarover informeren in een tweede persbericht, dat later volgt. Eind vorig jaar liet de rederij wel weten een tweede notering op Wall Street te ambiëren, om vlotter geld te kunnen ophalen. Tot het persbericht over de financiering gepubliceerd is, blijft de notering van het aandeel opgeschort.

Euronav werd bij deze transactie geadviseerd door het onafhankelijk maritiem advieskantoor RMK Maritime.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud