Advertentie

Euronav profiteert van ‘sterke cocktail'

Voor Euronav - en de hele tankersector - breken duidelijk betere tijden aan ©kris van hamme

Euronav wint donderdag opnieuw fors en overschrijdt voor het eerst sinds midden 2011 de drempel van 11 euro. De jongste push komt van de mogelijkheid dat VLCC’s worden gebruikt om goedkope olie op te slaan en later duurder te verkopen.

Euronav was de favoriet van de beurshuizen voor 2015 en lijkt bij het begin van het jaar die rol zeker waar te maken. Woensdag kwam er 4,9 procent bij de koers en donderdag gaat het dezelfde richting uit. Het resultaat is dat de kaap van 11 euro is gerond, een niveau dat de tankerrederij 3,5 jaar lang niet haalde door de diepe crisis in de tankersector.

Nu ziet het er evenwel veel rooskleuriger uit. ‘Eind vorig jaar is de tankermarkt fors hersteld, op sterk verbeterde fundamentals’, legt analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities uit. Dat herstel is gelinkt aan de evolutie van vraag en aanbod.

Beginnen we met de vraagzijde en meer in het bijzonder met het product dat tankeroperatoren vervoeren: aardolie. De olieprijs is de voorbije zes maanden ruimschoots gehalveerd, tot rond 50 dollar voor een vat Brent. Die forse daling heeft de vraag naar olie doen stijgen, wat zich vertaalt in een grotere vraag naar tankertonnage.

Daar komt bij dat er zich ook een verschuiving heeft voorgedaan qua scheepvaartroutes, van kortere naar langere. Als gevolg van de fors gestegen productie van schalie-olie in de Verenigde Staten, gaat er bijvoorbeeld vanuit West-Afrika meer olie richting Verre Oosten. Een veel langere reisweg, die meer tankercapaciteit absorbeert. Komt daar nog bij dat China van de goedkope olie profiteert om zijn stocks aan te vullen.

De goedkope olie is trouwens ook een zegen voor scheepvaartondernemingen zelf, omdat hun brandstofkosten gevoelig dalen. Het break-evenpeil voor hun schepen gaat zo omlaag. Meer winst is het gevolg.

Opslag

Een heel recente evolutie is dat er stilaan weer sprake is van contango. Dat houdt in dat toekomstige olieprijzen hoger zijn dan de huidige, waardoor het voor olietraders intressant wordt om olie een tijdlang op te slaan. Daarvoor gebruiken ze bij voorkeur VLCC's, supertankers, waarin je zo'n twee miljoen vaten olie kan stockeren. Voorlopig gebeurt dan nog niet, omdat de contango onvoldoende is, maar er is wel al speculatie dat het zal gebeuren. Mocht het prijsverschil toenemen en worden er effectief VLCC's gehuurd, dan kan er snel een krapte op de markt ontstaan. En kunnen de vrachttarieven fors de hoogte in schieten

Dat analisten positiever zijn over de tankersector, heeft eveneens te maken met de aanbodzijde: de beschikbare tankercapaciteit. De voorbije twee jaar is de wereldtankervloot maar licht gegroeid, met 1,8 procent in 2013 en 1,3 procent in 2014. ‘Dat is heel redelijk’, meent Vanderhaeghen. Bovendien is het orderboek heel laag: het volume nieuwe bestellingen (in tonnage) bedraagt slechts 17 procent van de huidige capaciteit van de tankervloot. De verwachting voor dit jaar is dan ook de VLCC- en Suezmax-vloten dit jaar stabiel zullen blijven of zelfs een lichte daling zullen kennen.

Kortom, een ‘sterke cocktail’ na enkele zeer slechte jaren voor de tankersector.

Frontline

De recente klim van Euronav op Euronext Brussel is wel een stuk kleiner dan die van sectorgenoot Frontline, ’s werelds grootste tankeroperator. De KBCS-analist ziet daar een duidelijke verklaring voor: Frontline heeft het vorig jaar merkelijk slechter gedaan dan Euronav.

Wat ook meespeelt is dat Frontline, een bedrijf dat in handen is van de van oorsprong Noorse scheepvaartmagnaat John Fredriksen, zowel in Oslo als New York noteert. Dat zijn voor scheepvaartaandelen de twee interessantste beurzen ter wereld. Euronav bereidt zoals men weet ook een tweede notering op de NYSE voor, maar schortte die plannen midden oktober op wegens de toenmalige crisette op de beurzen.

Wanneer de Belgische tankerrederij weer doorgaat met de beursgang in New York, is niet bekend. Financieel directeur Hugo De Stoop gaf eerder te kennen dat alle lichten op groen moeten staan vooraleer Euronav effectief de stap zet.

'De aandelenmarkt is nog steeds behoorlijk volatiel,' merkt hij op. 'We moeten dit week na week bekijken.' Intussen loopt de aanvraag nog steeds en kan Euronav in 48 uur de hele operatie lanceren. De tankerrederij is wel van plan eerst aan haar bekendheid in beleggerskringen te werken via een roadshow. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud