Exmar heeft Argentijns contract voor drijvende lng-fabriek beet

De drijvende lng-fabriek van Exmar zou eindelijk een opdracht beet hebben. ©rv

De drijvende lng-fabriek van Exmar wordt vanaf het tweede kwartaal van 2019 ingezet voor een Argentijns gasuitvoerproject en heet voortaan 'Tango FLNG'.

Nicolas Saverys, de topman van Exmar, meldde het nieuws woensdag in een interview met De Standaard. Intussen is het bevestigd in een persbericht van de Antwerpse groep.

Ruim een maand geleden raakte via de Argentijnse krant ‘La Nueva’ bekend dat de Caribbean FLNG zou worden ingeschakeld in een grootschalig project om schaliegas afkomstig van het Vaca Muerta-bekken te exporteren. Het gas zou via een pijpleiding naar de haven van Bahía Blanca worden gebracht en daar door de Caribbean FLNG vloeibaar worden gemaakt.

Exmar  zei toen dat er inderdaad onderhandelingen liepen, maar kon nog niet bevestigen dat er een contract was. Dat is nu wel het geval. De drijvende lng-fabriek, die passend wordt omgedoopt tot Tango FLNG, zal in het tweede kwartaal van 2019 actief worden in de haven van Bahía Blanca. Het tuig zal er jaarlijks 500.000 ton lng produceren. Het contract met een looptijd van 10 jaar is gesloten met YPF, het belangrijkste energiebedrijf in Argentinië. 

Exmar heeft met het Argentijnse contract uitzicht op een jaarlijkse bijdrage van circa 43 miljoen dollar tot de brutobedrijfswinst (ebitda).

Failliet

‘Wij zijn verheugd met deze overeenkomst met YPF, die nieuwe markten en opportuniteiten opent voor het snel te gelde maken van natuurlijke gasreserves langs nieuwe energieroutes’, zegt topman Saverys in het persbericht.

Exmar bouwde zijn drijvende lng-fabriek aanvankelijk voor een Canadees olie- en gasbedrijf, Pacific Rubiales (later omgedoopt tot Pacific Exploratiion and Productioin), maar dat ging failliet. De Antwerpse gasvervoerder en -behandelaar moest daarom op zoek naar een andere tewerkstelling.

Dat bleek geen eenvoudige opdracht. Drie jaar trok Exmar de wereld rond op zoek naar een langetermijnhuurder. Intussen leverde de FLNG, die 360 miljoen dollar had gekost, niets op. Volgens Saverys heeft Exmar daardoor de voorbije twee jaar 140 miljoen dollar gemist.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud