Exmar kan weer even ademhalen

De Explorer, een van de LNG-tankers met een eigen hervergassingsinstallatie van Exmar ©Exmar

De met schulden overladen Belgische gastankerrederij kan weer even voort, nu obligatiehouders er in ruil voor een forse rente mee instemmen pas in 2019 in plaats van nu hun geld terug te krijgen.

Het was een cruciale stemming over het voorstel van Exmar om de looptijd van de obligatielening met twee jaar te verlengen, in ruil voor een forse verhoging van de rente (van 5,4 tot zowat 9 procent).

De huidige obligatielening van 1 miljard kronen (105 miljoen euro) loopt op 7 juli af, maar de Antwerpse scheepvaartgroep heeft onvoldoende geld in kas om de obligatiehouders terug te betalen.

Exmar probeerde eerst een nieuwe obligatielening af te sluiten en polste in mei naar de interesse op de markt, maar ving bot. De combinatie van een hoge, nog steeds oplopende schuldenlast en onzekerheid over de tewerkstelling van twee dure tuigen – de drijvende lng-fabriek Caribbean FLNG en een hervergassingsplatform – deed potentiële investeerders afhaken.

Exmar stelde dan maar voor om de looptijd van de bestaande obligatielening te verlengen. Om de pil te vergulden werd de rente op de lening sterk verhoogd, maar Exmar heeft wel een calloptie: het kan de lening op eigen vraag vervroegd terugbetalen.

Weinig keuze

De obligatiehouders hebben dinsdag overtuigend – met 94,24 procent van de stemmen – ingestemd met de verlengde obligatielening. Dat is niet echt een verrassing want ze hadden weinig keuze. Financiële tussenpersonen in Noorwegen hadden trouwens een goedkeuring verwacht. Zij hadden het over ‘een aantrekkelijk aanbod’ van Exmar waarvoor er eigenlijk geen alternatief was.

Bij een verwerping van het voorstel zou Exmar in grote problemen geraken en dreigde een wanbetaling, mogelijk gevolgd door een schuldherschikking. De obligatiehouders zouden in dat geval een belangrijk deel van hun inleg kwijtspelen.

Innovator

Exmar is in moeilijk vaarwater beland door enkele risicovolle projecten in de lng-sector en door de plotse instorting van de olieprijs en de daaruit voortvloeiende crisis in de olie- en gassector.

Het bedrijf, dat voor bijna 49 procent in handen is van CEO Nicolas Saverys, is al jaren een innovator in het maritiem vervoer en de bijbehorende behandeling van aardgas. Exmar was 15 jaar geleden de eerste die lng-tankers uitrustte met een eigen hervergassingsinstallatie. Op die manier kan het aardgas dat vloeibaar werd gemaakt om het compact te kunnen vervoeren, direct in een gasleiding worden gepompt. Een andere innovatie was de overslag van lng van de ene tanker in de andere op volle zee.

Nicolas Saverys ging vijf jaar geleden nog een stap verder door ’s werelds eerste drijvende lng-fabriek te laten bouwen. De crisis in de olie- en gassector bracht echter zware tegenwind. De Canadese energiegroep PEP – toen nog Pacific Rubiales – waarmee Exmar een contract had afgesloten, kwam in de problemen en zijn project om Colombiaans aardgas te exporteren ging uiteindelijk niet door. PEP betaalde wel een verbrekingsvergoeding, maar Exmar zoekt nog steeds een opdracht voor het 300 miljoen dollar kostende tuig.

Schuldenberg

Op de algemene vergadering in mei zei topman Saverys dat hij twee voorakkoorden op zak heeft voor de Caribbean FLNG, waarvan een tegen begin september zou moeten omgezet zijn in een concreet akkoord. Exmar zoekt nog werk voor een tweede tuig, een drijvende hervergassingsfabriek (FSRU), maar daar maakt Saverys zich minder zorgen over.

Intussen wordt de schuldenberg van de groep steeds groter. Exmar moet nog de laatste schijven van de Caribbean FLNG en het FSRU-platform betalen, respectievelijk 200 en een kleine 100 miljoen dollar. De totale schuldenlast zal daardoor tegen eind dit jaar oplopen tot bijna 1 miljard dollar.

De aanhoudende onzekerheid weegt zwaar op de beurskoers. Sinds begin dit jaar verloor het aandeel al 47 procent van zijn waarde, zodat de gastankerrederij nu minder dan 250 miljoen euro waard is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect