FlixBus test ritten op zonne-energie

FlixBus experimenteert met duurzame initiatieven om in 2030 CO2-neutraal te worden. ©REUTERS

De groene bussen van FlixBus op de lijn Dortmund-Londen, die ook door België loopt, zijn uitgerust met zonnepanelen.

Milieuvriendelijke mobiliteit is hot. Dat weet ook het Duitse bedrijf FlixMobility, van de groene FlixBussen die tegen lage prijzen Europa doorkruisen. Er loopt een testproject met flinterdunne zonnematten van het Britse techbedrijf Trailar, die de accu van de bus moeten opladen. Bij gewone bussen gebeurt dat proces volledig op brandstof, maar nu wordt op één traject getest of dat ook lukt met zonne-energie. Als de test een succes is, worden ook andere lijnen aangepakt.

FlixBus werkt samen met het Britse techbedrijf Trailar voor de flexibele zonnematten. ©FlixBus

Trailar ontwikkelt flexibele zonnepanelen voor transport, waarvan het er al een duizendtal verkocht. Andere klanten zijn Royal Mail, Johnson & Johnson en Deutsche Post DHL. In samenwerking met Trailar en Kupers Touringcars, het Nederlandse bedrijf dat in de bus voorziet, investeert FlixBus in zo'n systeem. Samen met Trailar zal het de data monitoren om 'de juiste conclusies' te trekken uit de test.

Zomer

FlixMobility

> Opgericht in 2011 in München.

> Moederbedrijf van FlixBus en FlixTrain, nam in maart 2019 de concurrent Eurolines over.

> Biedt langeafstandsreizen tegen lage prijzen aan in Europa, en sinds 2018 in de VS.

> Geeft geen financiële cijfers vrij, maar beweert sinds 2017 winst te maken.

> In 2019 reden 62 miljoen passagiers mee met een FlixBus, van wie 3 miljoen in België.

> 400.000 ritten per dag, naar 2.500 bestemmingen in 30 landen.

> Meer dan 3.000 werknemers, plus 10.000 chauffeurs bij de buspartners.

De eerste resultaten wijzen op een besparing van 1,7 liter diesel per 100 kilometer. De bus in kwestie rijdt twee keer per week zo'n 1.200 km heen en terug tussen Dortmund en Londen, via Eindhoven, Antwerpen en Brugge. Vanaf april worden de ritten frequenter. In de zomer moet de groene bus dagelijks uitrijden met zonne-energie.

FlixBus verwacht dat de zonnepanelen in de zomer nog meer CO2 kunnen uitsparen. Als er geen zon is - als de bus bijvoorbeeld door de Eurotunnel rijdt - valt hij volledig terug op diesel. Ook het stroomverbruik aan boord, voor USB-poorten, wifi en airco, draait op groene energie.

Lokale partners

Het proefproject moet ook rendabel zijn voor onze buspartners.
Linde Olde Hampsink
Benelux-woordvoerder FlixBus

Het proefproject heeft geen concrete doelstellingen qua CO2-besparing of opbrengsten. 'Het moet rendabel zijn voor onze buspartners', zegt Benelux-woordvoerder Linde Olde Hampsink. Behalve met Kupers Touringcars werkt FlixBus samen met nog zo'n 500 lokale buspartners wereldwijd, in België gaat het om acht bedrijven.

Die bussen moeten wel aan de juiste voorwaarden voldoen: de Euro 6-norm en de typische groene kleur. Per rit krijgen de busmaatschappijen een minimumvergoeding. 'Ook zij besparen dankzij de technologie op hun dieselfactuur', voegt Hampsink toe. 

1,7
diesel
Per 100 km sparen de zonnepanelen zo'n 1,7 liter diesel uit.

De bredere ambitie van FlixMobility is in 2030 CO2-neutraal te zijn. Daarom experimenteert het bedrijf ook met elektrische bussen en waterstofbussen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect