nieuwsanalyse

Groeipijnen houden Vueling aan de grond

©Hollandse Hoogte

De Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling wordt steeds populairder, maar als het geen vat krijgt op zijn ernstige groeipijnen, kan het tij snel keren.

Afgelopen weekend waren er maar weinig blije gezichten te bespeuren rond de Vueling-balies van de luchthaven van Barcelona. De maatschappij, die net als concurrenten Ryanair en easyJet steeds populairder wordt door zijn lage ticketprijzen, kampte dit weekend met grote problemen, waardoor 8.000 passagiers vast zaten.

Volgens de Spaanse media werden op vier dagen 46 vluchten geannuleerd. Heel wat andere werden voor uren uitgesteld. Uitgerekend in een periode waarin Spanje weer een populairdere bestemming wordt, nu mensen door de terreurdreiging landen als Turkije en Tunesië links laten liggen en inruilen voor landen als Spanje en Italië.

Straffen

Dat vindt de Spaanse overheid onaanvaardbaar en daarom opent ze een onderzoek naar wat er is misgelopen. 'Vueling komt niet gratis weg met wat er in het afgelopen weekend is gebeurd', zegt Spaans minister van Transport Ana Pastor. 'Als je in dit land passagiers irriteert, volgt er een onderzoek met mogelijk straffen.'

1,9 miljard
Vorig jaar boekte Vueling 1,9 miljard euro omzet. In 2010 was dat nog maar 796,5 miljoen euro.

Goede punten scoort Vueling de laatste dagen dus niet, maar in de afgelopen jaren wist de maatschappij wel fors aan populariteit te winnen. Vorig jaar boekte Vueling 1,9 miljard euro omzet. Dat is meer dan dubbel zoveel als de 797 miljoen van 2010.

 

'Door zijn snelle groei kampt Vueling met groeipijnen', zegt Eddy Van de Voorde, een transporteconoom van de Universiteit Antwerpen die gespecialiseerd is in luchtvaart. 'Hun vluchtschema raakt nog al te vaak in de knoop doordat hun crew niet op het juiste moment op de juiste plaats is.'

Vueling-personeel helpt gestrande reizigers op de luchthaven van Barcelona. ©EPA

Dat komt doordat de vliegtuigen van Vueling op één dag naar verschillende landen vliegen. 'Van Brussel naar Barcelona, van daar naar Valencia en van daar weer naar Brussel. Zo werken maatschappijen als Ryanair en easyJet ook, maar zij zijn intussen opgewassen tegen de bijbehorende hoge tijdsdruk en zijn het stadium van kinderziektes al jaren voorbij.'

Tot op het toilet

Dat de kinderziektes nu pas opduiken lijkt vreemd, want Vueling bestaat al sinds 2004. Maar toen was het nog een kleine onafhankelijke maatschappij.

De grote sprong voorwaarts kwam er pas in de afgelopen jaren, nadat Vueling werd  overgenomen door de Spaanse maatschappij Iberia en zo terechtkwam bij IAG, de luchtvaartgroep waartoe ook British Airways behoort.

'Sindsdien groeit de maatschappij fors, door agressieve en goede marketing', zegt Van de Voorde. 'Ze bereiken hun doelgroep van jonge en prijsbewuste klanten met reclame die blijft hangen. Je ziet ze binnen en buiten de luchthaven. De luchthaven van Zaventem verbinden reizigers traditioneel met Brussels Airlines, maar wie er tegenwoordig rondloopt kan niet naast de reclamepanelen van Vueling kijken. Tot op het toilet toe.'

46
Van donderdag tot zondag moest Vueling 46 vluchten schrappen vanuit Barcelona.

Vueling profiteert er dus van deel te zijn van een grote groep, maar dat vormt ook de kern van de moeilijkheden waar de maatschappij vandaag mee kampt. 'Vliegtuigen kunnen ze goedkoop kopen door de aankoopkracht van IAG, dat bij Airbus en co meteen honderd vliegtuigen bestelt voor zijn drie maatschappijen.

Maar de piloten van Vueling worden opstandig als ze hun lonen en werkomstandigheden vergelijken met die van hun collega's van Iberia en British Airways. Die verdienen tot 30 procent meer. Dat argument halen de vakbonden maar al te graag aan en dat leidt tot stakingsacties. Ook in de afgelopen weken.

Het is best mogelijk dat Vueling voor een zomer vol hinder staat. 'Dat zou rampzalig zijn', zegt Van de Voorde. 'Van grote hinder in de drukke zomerperiode dragen maatschappijen tot een jaar later de gevolgen. Hopelijk slaagt de directie er in het personeel snel meer tevreden te stellen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n