Grootbelegger stemt brommend in met Lufthansa-deal

Geparkeerde toestellen van Lufthansa op de tarmac van Berlijn-Schönefeld. Vandaag krijgt na maanden onderhandelen het reddingsplan voor de 'kraanvogel' zo goed als zeker groen licht. ©REUTERS

Het ziet er naar uit dat de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa eindelijk haar reddingsdeal rond heeft. Nu dochter Brussels Airlines nog.

De Venloer Straße, het Keulse hoofdkantoor van Lufthansa, kan opgelucht ademhalen. Na maanden onderhandelen is de kans groot dat het reddingspakket van 9 miljard, dat de luchtvaartmaatschappij met de overheid onderhandelde, eindelijk groen licht krijgt. 

De reden? Heinz Hermann Thiele zegt dan toch 'ja' tegen de deal. De Duitse miljardair had eerder deze maand nog in de Frankfurter Allgemeine Zeitung aangegeven dat hij zeer ontevreden was over de deal, maar nu geeft hij - nog steeds via zijn lijfblad FAZ - aan toch 'ja' te zullen stemmen.

Zonder deal vliegt de kraanvogel niet meer.
Vanessa Golz
Fondsbeheerder Deka

Die instemming is cruciaal: Thiele heeft een belang van 15,5 procent in Lufthansa, een groot deel van de naar verluidt 38 procent van de aandelen die voor de virtuele aandeelhoudersvergadering ingeschreven staat. Groen licht is er pas als tweede derde van de aanwezigen vóór stemt. 

Niet happy

Let wel: de miljardair, die fortuin maakte met de remmenreus Knorr-Bremse, is nog altijd niet happy. Volgens hem krijgt Berlijn in ruil voor de 9 miljard steun samen met een belang van 20 procent - tegen de bradeerprijs van 2,56 euro per aandeel - te veel zeggenschap. Vooral over de sanering die onvermijdelijk is om de vliegtuigmaatschappij rendabel te houden in het 'nieuwe normaal', waar het zo goed als zeker nog jaren zal duren eer we weer vliegen alsof het 2019 was. Dat Lufthansa in ruil voor de steun een pak landingsrechten in zijn hubs Frankfurt en München moet afstaan, zint Thiele evenmin. 

QANTAS SCHRAPT 6.000 JOBS

Hoe zwaar de coronacrisis op de luchtvaart inhakt, illustreert donderdag Qantas. De Australische luchtvaartmaatschappij kondigt aan 6.000 banen te schrappen. 'Het zal jaren duren eer internationale vluchten weer als vroeger zullen zijn', zegt CEO Alan Joyce.

De deal is verre van ideaal, maar nog altijd beter dan het gerechtelijk akkoord dat volgens CEO Carsten Spohr onvermijdelijk is zonder instemming van de aandeelhouders. Maar Thiele waarschuwt dat Spohr niet van hem verlost is. 'Ook in de toekomst zal ik mijn invloed laten gelden.'

Dezelfde teneur bij Deka, een van de grootste fondsbeheerders van Duitsland en ook een belangrijke aandeelhouder. 'We stemmen tandenknarsend in. Anders zou de kraanvogel niet meer vliegen', zegt woordvoerster Vanessa Golz verwijzend naar het kraanvogellogo van Lufthansa. 

Quid Brussels?

Lufthansa onderhandelde vannacht ook een akkoord met het cabinepersoneel over besparingen. Nu het er naar uitziet dat de moedermaatschappij eindelijk in de laatste rechte lijn naar een akkoord zit, verschuift de aandacht weer naar dochter Brussels Airlines. Ook daar is het al maanden wachten op een doorbraak in de onderhandelingen tussen de Belgische overheid, die duidelijke toekomstgaranties eist, en eigenaar Lufthansa. Woensdag werd ook bij Brussels Airlines al een sociaal voorakkoord bereikt over ingrijpende besparingen. 

Donderdag gaf ook de Europese Commissie, zoals verwacht, formeel groen licht voor het reddingsplan van de Duitse regering voor Lufthansa. Toch krijgt het dossier mogelijk nog een staartje. De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair liet eveneens donderdag weten dat hij de staatssteun voor Lufthansa gaat aanvechten bij het Europees Hof van Justitie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud