Grootste investering ooit stuwt koers Umicore omhoog

Umicore heeft naast zijn batterij- en katalysatorendivisie ook een grote recyclagefabriek in Hoboken ©Umicore

De Belgische materiaaltechnologiegroep Umicore was vandaag de sterkste stijger in de Bel20 nadat zij 300 miljoen euro extra investeert in batterijmaterialen voor elektrische auto’s.

Het aandeel Umicore  schoot maandag meer dan 3 procent hoger na de aankondiging van de grootste investering uit de geschiedenis van het bedrijf.

Tegen 2025, zo wordt voorspeld, zal het wereldwijde personenwagenpark voor 13 à 16 procent uit elektrische en hybride auto’s bestaan. Over vijf jaar zullen er vier keer meer elektrische wagens rondrijden dan nu.

Maar de vraag naar herlaadbare batterijen en materialen om die batterijen te maken stijgt sneller dan het aanbod, zegt Umicore-CEO Marc Grynberg. Umicore levert materialen voor die batterijen. ‘Autoproducenten stellen hun productie uit. De wachttijden voor elektrische auto’s worden langer.’

Uitbreiding productie

Om aan die toenemende vraag te voldoen, breidt Umicore zijn twee fabrieken die kathode-materialen leveren voor de batterijenindustrie - één in het Zuid-Koreaanse Cheonan en één in het Chinese Jiangmen - fors uit.

Marc Grynberg, ceo Umicore ©Photo News

Vorig jaar kondigde de Antwerpse multinational - die in Hoboken een gigantische fabriek uitbaat voor de recyclage van metalen uit elektronisch afval - al een verdrievoudiging van zijn productiecapacteit aan, een investering van 160 miljoen. Maandag maakte Grynberg bekend dat er tegen eind 2019 nog eens voor 300 miljoen euro extra productiecapaciteit bijkomt. Dat betekent een verzesvoudiging ten opzichte van 2015.

Een lithium-ion batterij voor de auto-industrie bestaat uit een anode en een kathode en de bewegende ionen tussen die twee zorgen voor energie. Afhankelijk van de samenstelling levert de batterij een verschillend niveau van energie, kracht of levensduur. Umicore specialiseert zich in de productie van nikkel-mangaan-kobalt legeringen (NMC) voor kathodes.

China

‘De investeringen zijn niet gebaseerd op toekomstige verwachtingen maar op concrete orders, benadrukt Grynberg, die geen merken wil noemen. Algemeen wordt aangenomen dat Umicore met een marktaandeel van circa 30 procent marktleider is op het vlak van NMC-legeringen en er dus ‘heel veel auto’s’ met Umicore-grondstoffen rondrijden.

We staan nog maar aan het begin van de elektrische auto. Ook na 2020 blijven we in extra productiecapaciteit investeren.
marc Grynberg
Ceo Umicore

‘In China is de stijging van het aantal elektrische auto’s het spectaculairst’, legt Grynberg uit. Steden vervangen hun dieselbussen in een recordtempo door e-bussen - soms 15.000 stuks in één keer - om de zware vervuiling een halt toe te roepen. Ook particulieren worden naar de elektrische auto’s gezogen via aantrekkelijke subsidiesystemen. ‘Ook in Europa zie je een opmars als gevolg van de Europese maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen’.

Volgens Grynberg wordt de 'Energiedivisie' die batterijmaterialen levert, heel snel in omzet groter dan de recyclagetak. Die was decennia lang de groeipool van de groep. ‘Met die investeringen treedt de energiedivisie uit de schaduw van de twee andere divisies’.

Prognoses

Details over de impact van de extra batterij-investering op het resultaat wil Grynberg niet geven. ‘We zijn heel positief. De investering zal heel vlug bijdragen tot de groepswinst. Ze zorgt er tegelijk voor dat we iets comfortabeler zitten om onze doelstelling voor 2020 te halen’.

Grynberg mikt tegen 2020 op een bedrijfswinst van 500 miljoen euro. Vorig jaar werd afgeklokt op 351 miljoen euro en dit jaar wordt gerekend op 370 à 400 miljoen euro.

Groene auto

De ‘groene auto’ is sinds kort de winstmotor van de groep. Umicore haalt nu driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,..) en herlaadbare batterijen. De rest komt uit de raffinagefabriek van Hoboken.

De recente schikking met BASF over een jaren aanslepend patentengeschil rond NMC-technologie, heeft niets met de extra batterij-investering te maken, zegt Grynberg. ‘We reageren op de vraag’.

Ook na 2020 voorziet Grynberg bijkomende investeringen in zijn batterijdivisie. ‘De markt van elektrische voertuigen staat nog in zijn kinderschoenen’. Investeringsbedragen wil de topman niet noemen. Over twee jaar valt daarover een beslissing.

Waar de nieuwe productie-uitbreiding komt is niet beslist. ‘We hebben nog plaats in Azië, maar het kan ook Europa zijn. Alles hangt af van de markt’.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect