Havens van Gent en Zeeland plannen fusie

De sluis van Terneuzen ©HollandseHoogte

De Gentse haven en Zeeland Seaports, het havenschap boven Vlissingen en Terneuzen, hebben plannen om te fuseren. Maandag wordt daarover een akkoord ondertekend.

Gent en Zeeland Seaports gaven twee jaar geleden al te kennen dat ze nauwer gingen samenwerken. Alle opties lagen daarbij open. Zelfs een fusie. Hun voorbeeld was het grensoverschrijdende fusiemodel van het Deense Kopenhagen en het Zweedse Malmö. De fusieplannen zullen maandag worden toegelicht door Vlaams minister-president Geert Bourgeois en Nederlands premier Mark Rutte op een top in Gent over havensamenwerking en grensoverschrijdende samenwerking.

De stap naar een fusie is niet verwonderlijk. Gent is al verbonden met de Nederlandse havens door het in 1827 in opdracht van koning Willem 1 gegraven kanaal Gent-Terneuzen en de toekomstige nieuwe zeesluis in Terneuzen is een grensoverschrijdende investering. Die sluis moet in 2021 klaar zijn.

Vroegere pogingen om hechter samen te werken liepen uit op niets, maar de afgelopen jaren is de samenwerking fors beter. Aandeelhouders en directies van beide havenschappen overleggen regelmatig en dat levert resultaten op. Zo gebruiken schepen en klanten van beide havens nog maar één haveninformaticasysteem. Tegen 2017 komt er ook één scheepvaartbegeleiding op het kanaal.

Samen klanten ronselen

Midden vorig jaar kondigden beide havenschappen aan dat ze voor het eerst samen klanten zouden gaan ronselen voor 'hun' kanaalzone Gent-Terneuzen. Toen al verklaarde de Gentse haventopman Daan Schalck dat het een eerste stap was naar een verregaande samenwerking.

Eind vorig jaar reisden beide havens samen naar het buitenland om de kanaalzone te promoten als investeringsgebied. Toen werd ook beloofd dat er tegen midden 2016 een strategisch plan zou worden opgesteld waarin alle samenwerkingsopties onderzocht zouden worden. Op basis daarvan zou dan een gemeenschappelijk masterplan worden opgesteld. Dat plan wordt maandag toegelicht.

In de top tien van Europa

60.000
In de Gentse haven zijn 60.000 mensen aan de slag.

Als het op termijn tot een fusie komt, zullen Gent en Zeeland Seaports de zevende haven van Europa worden. Dat zet de kanaalzone Gent-Terneuzen meteen op de havenwereldkaart.

De Gentse haven geeft werk aan een 60.000 mensen en heeft zo'n 300 bedrijven in zijn havengebied (onder meer Volvo, ArcelorMittal, Stora Enso, Euro-Silo, Sea-Invest). Gent behandelde vorig 46,5 miljoen ton goederen.

Vlissingen en Terneuzen stellen 27.500 mensen te werk. Hun havens tellen zo'n 250 bedrijven (onder meer Dow, Cargill, Verbrugge, Cobelfret). Zeeland Seaports was vorig jaar goed voor een overslag van 33,6 miljoen ton. De 'kanaalzone' is goed voor ongeveer 11 miljard euro toegevoegde waarde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content